• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Digitalisering, en riskfaktor för arbetsrelaterad stress”. En kvalitativ studie om hur ledarskap kan appliceras i organisationer för att motverka arbetsrelaterad stress i en digital arbetsmiljö

Sammanfattning
I dagens samhälle är psykisk ohälsa ett stort samhällsproblem och har stor påverkan på många företag. Idag är det “häftigt” att vara upptagen och tillgänglig, vilket är någonting som har gett stor påverkan på människors hälsa. Människor är idag tillgängliga i större delen av dygnets timmar och vila och återhämtning prioriteras bort. Digitaliseringen, i form av exempelvis telefoner och datorer bidrar med mycket gott, så som att många anställda idag kan vara mycket mer flexibla och i många fall ha möjlighet till att arbeta vart och när de vill, men digitalisering bidrar också med en högre arbetsrelaterad stress eftersom att många anställda blir stressade av ständig nåbar- och tillgänglighet. Det traditionella kontoret har tagit nya former och anställda är idag inte bundna till en fysisk plats eller en specifik arbetstid. Detta fenomen har kommit att kallas för “gränslöst arbete”, vilket betyder att privat- och arbetsliv flyter ihop och att det kan vara svårt för många anställda att kunna särskilja på dessa två. Studiens syfte är att studera hur chefer/ledare inom transport- och bilbranschen kan arbeta för att motverka psykisk ohälsa orsakad av digitalisering samt hur digitaliseringen har kommit att påverka hälsan hos de anställda inom dessa branscher. Vidare syftar studien till att studera hur kraven med hänsyn till digitaliseringen har förändrats för både anställda samt chefer på företag inom transport- och bilbranschen. För att få en djupare förståelse kring ämnet och för att kunna besvara studiens frågeställning har en kvalitativ metodansats använts. Empirin grundar sig på primärdata, som insamlats med hjälp av intervjuer med både chefer och medarbetare på företag inom transport- och bilbranschen. Den data som insamlats har sedan sammanställts samt analyserats för att sedan kunna besvara studiens frågeställning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60250
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_60250_1.pdf (543.8Kb)
Datum
2019-05-07
Författare
Lorentzon, Agnes
Lindau, Nike
Serie/rapportnr.
Management och organisation
19:01
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV