• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FÖRSTELÄRARES MENINGSSKAPANDE I SITT UPPDRAG En fallstudie om att leda kollegialt lärande

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om förstelärares förståelse av sitt uppdrag som ledare för kollegialt lärande genom att belysa hur förstelärare tolkar begreppet kollegialt lärande, hur förstelärare skapar mening i sitt uppdrag samt hur förstelärare bidrar till meningsskapande i kollegiala lärprocesser. Teori: Ett hermeneutiskt vetenskapsfilosofiskt perspektiv utgör teoretisk ansats för studien. Forskningsansatsen har varit abduktiv. Som teoretiskt ramverk för analys av data används Weicks teorier om meningsskapande inklusive begreppet förändringspoet (change poet). Simon och Ruijters kategorisering av individuellt och kollektivt lärande används också som analysverktyg. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsdesign. Fallstudie används som forskningsstrategi. Semistrukturerade intervjuer används för insamling av empiri. Resultat: Studien visar hur olika tolkningar av begreppet kollegialt lärande påverkar förstelärares meningsskapande om hur kollegialt lärande kan ledas. Det visar också att kollegialt lärande främst tolkas som en process medan ett gemensamt kunskapande inte i så stor utsträckning fokuseras. Studiens resultat berikar även tidigare forskning genom att synliggöra hur förstelärare skapar mening i sitt uppdrag men även hur reduceringar kring roll och uppdrag begränsar bilden av vad en förstelärare skulle kunna vara för något. I studien syns också hur förstelärare i sitt uppdrag tar rollen som förändringspoeter och därmed blir betydelsefulla som meningsskapare i kollegiala lärprocesser tillsammans med kollegor.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60253
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_60253_1.pdf (451.0Kb)
Datum
2019-05-07
Författare
Hermansson, Cecilia
Nyckelord
Förstelärare
kollegialt lärande
mellanledare
meningsskapande
fallstudie
hermeneutik
Serie/rapportnr.
Master
VT19 IPS PDAU62
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV