Show simple item record

dc.contributor.authorAnkarlund, Maria
dc.date.accessioned2019-05-08T08:26:20Z
dc.date.available2019-05-08T08:26:20Z
dc.date.issued2019-05-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60255
dc.description.abstractSyfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade lärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig ha blivit förberedda från universitetet, hur första arbetsplatsen tagit emot dem och hur den nyutexaminerade läraren beskriver sin personliga förförståelse av yrket, har en intervjustudie med fyra relativt nyblivna lärare genomförts. Teori: Denna studie har en kvalitativ ansats då studiens syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares första tid i yrket och den kvalitativa ansatsen har som önskan att återge deltagarnas synsätt och åsikter. Metod: Data har skapats genom fyra kvalitativa individuella intervjuer med fyra relativt nyutexaminerade lärare som arbetar på två olika skolenheter. Resultat: Denna studies resultat bekräftar tidigare forskning, om vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade lärares start i arbetslivet. Likt tidigare studier är även denna studies resultat att universitets förberedelse, arbetsgivarens mottagande och den individuella förförståelsen är tre faktorer vilka påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet. Dessutom är resultatet av denna studie att det finns en fjärde faktor, lärarledarskap, som påverkar nyblivna lärares första tid i yrket. Av resultatet går inte att utläsa någon rangordning mellan dessa fyra faktorer dock beskrivs de ha olika betydelse för olika individer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesVT19 IPS PDAU63sv
dc.subjectNyblivna läraresv
dc.subjectlärarutbildningsv
dc.subjectförsta arbetsplatsensv
dc.titleKALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record