• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet

Abstract
Syfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade lärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig ha blivit förberedda från universitetet, hur första arbetsplatsen tagit emot dem och hur den nyutexaminerade läraren beskriver sin personliga förförståelse av yrket, har en intervjustudie med fyra relativt nyblivna lärare genomförts. Teori: Denna studie har en kvalitativ ansats då studiens syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares första tid i yrket och den kvalitativa ansatsen har som önskan att återge deltagarnas synsätt och åsikter. Metod: Data har skapats genom fyra kvalitativa individuella intervjuer med fyra relativt nyutexaminerade lärare som arbetar på två olika skolenheter. Resultat: Denna studies resultat bekräftar tidigare forskning, om vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade lärares start i arbetslivet. Likt tidigare studier är även denna studies resultat att universitets förberedelse, arbetsgivarens mottagande och den individuella förförståelsen är tre faktorer vilka påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet. Dessutom är resultatet av denna studie att det finns en fjärde faktor, lärarledarskap, som påverkar nyblivna lärares första tid i yrket. Av resultatet går inte att utläsa någon rangordning mellan dessa fyra faktorer dock beskrivs de ha olika betydelse för olika individer.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60255
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_60255_1.pdf (913.8Kb)
Date
2019-05-08
Author
Ankarlund, Maria
Keywords
Nyblivna lärare
lärarutbildning
första arbetsplatsen
Series/Report no.
Master
VT19 IPS PDAU63
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV