• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.

Abstract
Abstract Institution Högskola för scen och musik Författare Karin Johansson och Josefine Lindemark Titel Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan. Syfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vad några pedagoger lägger i begreppet rytmik samt deras uppfattning om sambandet mellan rytmik och barns lärande och utveckling i förskolan. Vi har gjort en undersökning med utgångspunkt i nedanstående problemformuleringar och frågeställningar. Problemformuleringar och frågeställningar Vad lägger pedagogerna i begreppet rytmik? Vad lär sig barn i rytmikövningar Vad utvecklar barn i rytmikövningar? Hur ser pedagogerna på sambandet mellan rytmik och barns lärande och utveckling? Material Vi har använt oss av för vårt examensarbete relevant litteratur. Läroplanen för förskolan (Lpfö98) har varit en betydande del av vår underökning, eftersom det är den som sätter riktlinjerna för förskoleverksamheten och dess undervisning. Vi har genomfört fem stycken intervjuer med verksamma pedagoger. Två av pedagogerna verksamma på etniskt homogen förskola, varav en belägen i en medelklass förort till Stockholm. Resterande tre pedagoger var verksamma på mångkulturella förskolor i ytterområden. Metod Vi har använt oss av en hermeneutisk ansats i vår kvalitativa intervjumetod. Den kvalitativa metoden gav oss en möjlighet att analysera och tolka materialet för att urskilja relevanta utsagor till vår analys och resultat. Analys Undersökningen visar, att rytmik är en stor del av förskoleverksamheten. Pedagogerna menar att allt som har med rörelser att gör ligger i rytmikbegreppet. Trots att det kan vara svårt att skilja på begreppet lärande och utveckling har pedagogerna en tydlig uppfattning om vilka kunskaper barn lär sig i rytmik och vilka kompetenser barn utvecklar i rytmik. Resultat Resultatet visar att rytmik har med glädje och gemenskap att göra. Rytmik bidrar till ett samspel med omgivningen där barn lär och utvecklas. Språk och rytmik hör ihop. Det är i rytmik som barn lär sig språket och utvecklar en språklig medvetenhet som är väsentlig i interaktionen med omgivningen. Rytmik bidrar till barns livslånga lärande. Nyckelord: rytmik, barn, livslångt lärande, utveckling, samspel
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/602
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06 6110-02.pdf (501.6Kb)
Date
2006
Author
Johansson, Karin
Lindemark, Josefine
Keywords
utveckling
samspel
rytmik
barn
livslångt lärande
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV