• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio Emilia-förskolor och traditionella förskolor

Sammanfattning
Arbetets titel: Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio Emilia-förskolor och traditionella förskolor Arbetets art: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarutbildningen vid Göteborgs Universitet. Institution: Högskolan för scen och musik Sidantal: 35 Författare: Jenny Adamsson och Gabriella Svärd Handledare: Karin Eriksson Examinator: Tidpunkt: Vårterminen 2006 Rapportnummer: Nyckelord: Temaarbete, förskola, pedagoger, Reggio Emilia. Bakgrund: Vi har tidigare varit i kontakt med temaarbete, bland annat under vår VFU. Då vi nu har fått varsin förskollärartjänst och är medvetna om att vår arbetsplats arbetar mycket med temaarbete, ansåg vi det angeläget att fördjupa oss i detta arbetssätt. Syfte: Syftet med vår studie var att ta reda på hur pedagoger i förskolan förhåller sig till det tematiska arbetssättet. Vi ville undersöka hur de arbetar och se vilka fördelar respektive nackdelar det finns med detta arbetssätt. Vi jämförde personal på Reggio Emilia-inspirerade förskolor med personal på ”traditionella” förskolor för att se om det är någon skillnad i deras sätt arbeta tematiskt. Våra frågeställningar var: Hur arbetar man tematiskt i förskolan? Varför väljer pedagogerna att arbeta tematiskt? och Har barnen möjlighet att påverka valet av tema samt temats riktning? Metod och material: För att få svar på våra frågeställningar har vi främst använt oss av kvalitativa intervjuer, då vi ansåg att denna metod var bäst lämpad för en undersökning av detta slag. Vi har även tagit del av relevant litteratur för vår studie. Sex informanter, tre på traditionella förskolor och tre på Reggio Emilia-inspirerade förskolor, har intervjuats om deras förhållningssätt till tematiskt arbete. Efter bearbetning av det insamlade materialet gjordes en jämförelse mellan de traditionella pedagogernas och Reggio Emilia-pedagogernas förhållningssätt till temaarbete. Resultat: I vår studie har vi kommit fram till att det finns fler skillnader än likheter mellan pedagogernas förhållningssätt till temaarbete i traditionella förskolor jämfört med Reggio Emilia-insprierade förskolor. De främsta skillnaderna är temaarbetets längd samt barnens inflytande vid val av tema och temats riktning. De likheter som fanns var hur ett tema startas upp respektive avslutas samt hur pedagogerna dokumenterar och utvärderar temat.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/603
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-6110-05.pdf (522.2Kb)
Datum
2006
Författare
Adamsson, Jenny
Svärd, Gabriella
Nyckelord
pedagoger
Reggio Emilia
Temaarbete
förskola
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 6110-05
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV