Individperspektiv i musikklasser – en kvalitativ studie av arbetsformer i musikklasser
Abstract
Examinationsnivå Examensarbete inom LAU350, 10 poäng
Titel Individperspektiv i musikklasser – en kvalitativ studie av
arbetsformer i musikklasser
Författare Evelina Balke & Therese Jacobsson
Termin och år Vårterminen 2006
Institution Högskolan för scen och musik
Handledare Mats d Hermansson
Nyckelord Musikklass, individanpassning, arbetsformer,
helklassundervisning, ledarroll.
___________________________________________________________________________
Syfte och frågeställning
Under vår utbildning har vi vid ett flertal tillfällen kommit i kontakt med musikklasser på
olika sätt. Det har fått oss att fundera på hur man i dessa klasser kan tillgodose det
individperspektiv vi under studietiden blivit matade med.
Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på vilka arbetsformer och metoder som
används av dagens musikklasslärare och hur de överensstämmer med den allmänpedagogik
som lärs ut i lärarutbildningen.
Metod och material
Genom att intervjua fyra lärare som bedriver musikklassundervisning vid tre olika skolor, har
vi tagit reda på hur dessa lärare arbetar. Vi har även intervjuat en elevgrupp som går i
musikklass för att få elevperspektivet i frågan. Främst har vi använt oss av litteratur som
förekommer inom det allmänna utbildningsområdet (AUO). Även litteratur med enbart
musikaspekter används.
Resultat och slutsats
Undervisningen i de musikklasser som har undersökts bedrivs i vissa fall i former som skulle
kunna hämma den individanpassning som Lpo 94 uppmanar till. Undersökningen visar dock
att man i dessa klasser hittar andra sätt för att ge varje elev det utrymme den behöver. Genom
nära relationer mellan lärare och elever har man möjlighet att uppmärksamma varje enskild
individ, trots att mycket av undervisningen sker i stora grupper.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Jacobsson, Therese
Balke, Evelina
Keywords
individanpassning
arbetsformer
Musikklass
ledarroll
helklassundervisning
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-07
Language
swe