• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individperspektiv i musikklasser – en kvalitativ studie av arbetsformer i musikklasser

Sammanfattning
Examinationsnivå Examensarbete inom LAU350, 10 poäng Titel Individperspektiv i musikklasser – en kvalitativ studie av arbetsformer i musikklasser Författare Evelina Balke & Therese Jacobsson Termin och år Vårterminen 2006 Institution Högskolan för scen och musik Handledare Mats d Hermansson Nyckelord Musikklass, individanpassning, arbetsformer, helklassundervisning, ledarroll. ___________________________________________________________________________ Syfte och frågeställning Under vår utbildning har vi vid ett flertal tillfällen kommit i kontakt med musikklasser på olika sätt. Det har fått oss att fundera på hur man i dessa klasser kan tillgodose det individperspektiv vi under studietiden blivit matade med. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på vilka arbetsformer och metoder som används av dagens musikklasslärare och hur de överensstämmer med den allmänpedagogik som lärs ut i lärarutbildningen. Metod och material Genom att intervjua fyra lärare som bedriver musikklassundervisning vid tre olika skolor, har vi tagit reda på hur dessa lärare arbetar. Vi har även intervjuat en elevgrupp som går i musikklass för att få elevperspektivet i frågan. Främst har vi använt oss av litteratur som förekommer inom det allmänna utbildningsområdet (AUO). Även litteratur med enbart musikaspekter används. Resultat och slutsats Undervisningen i de musikklasser som har undersökts bedrivs i vissa fall i former som skulle kunna hämma den individanpassning som Lpo 94 uppmanar till. Undersökningen visar dock att man i dessa klasser hittar andra sätt för att ge varje elev det utrymme den behöver. Genom nära relationer mellan lärare och elever har man möjlighet att uppmärksamma varje enskild individ, trots att mycket av undervisningen sker i stora grupper.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/604
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-6110-07.pdf (474.4Kb)
Datum
2006
Författare
Jacobsson, Therese
Balke, Evelina
Nyckelord
individanpassning
arbetsformer
Musikklass
ledarroll
helklassundervisning
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 6110-07
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV