• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BARNET I FOKUS I EN AVSPÄND OCH TRYGG MILJÖ Föräldrars och en assistents upplevelse av arbetsterapeuters arbetsprocess i samband med utprovning av en funktionell ortos

Abstract
Bakgrund Alla barn har rätt till att utföra aktiviteter som upplevs meningsfulla för dem. Barn med funktionsnedsättning kan däremot ha svårigheter i att utföra dessa aktiviteter, vilket arbetsterapeuter inom barn- och ungdomshabiliteringen arbetar med att möjliggöra. Spasticitet är en vanligt förekommande motorisk komplikation, hos barn med funktionsnedsättning, som innebär en ökad muskelspänning i exempelvis armen/handen som medför svårigheter med att koordinera rörelser. Detta kan leda till minskad aktivitetsförmåga. Genom att arbetsterapeuten därmed tillverkar en ortos kan muskelspänningen minska genom att muskeln i armen/handen får en långvarig töjning. Hälso- och sjukvården är en okänd värld för barn som kan upplevas otäck och skapa ångestrelaterade känslor. Arbetsterapeuter på Regionhabiliteringen i Göteborg har genom många års erfarenhet utarbetat en arbetsprocess för intervention med arm- och handortoser för att förbättra kvalitén i arbete för barn med funktionsnedsättning. Syfte Syftet med studien var att beskriva upplevelser från föräldrar och assistenter till barn med funktionsnedsättning angående arbetsterapeuters arbetsprocess för intervention med arm- och handortoser på Regionhabiliteringen i Göteborg. Metod Kvalitativ innehållsanalys av fem intervjuer kring upplevelser av arbetsterapeuters arbetsprocess ur föräldrars och assistenters perspektiv. Resultat Efter analysen kunde fyra kategorier identifierades: Barnet i fokus, Förälder/assistent används som stöd för barnet i processen, En avspänd och avdramatiserande miljö och Samspel och trygghetsskapande. Slutsats Genom den kunskap och erfarenhet som arbetsterapeuterna på Regionhabiliteringen besitter kan en bra relation med barnen byggas, vilket skapar möjlighet till delaktighet i den egna vården för barnen. Detta främjar således positiva associationer med verksamheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60416
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
Bachelor Thesis (334.1Kb)
Date
2019-06-10
Author
Olofsson, Michaela
Frödin, Jennifer
Keywords
Disabled Children
Orthotic Devices
Occupational Therapy
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV