Show simple item record

dc.contributor.authorPauta Alvarracin, David
dc.contributor.authorSärnblom, Emma
dc.date.accessioned2019-06-14T09:26:32Z
dc.date.available2019-06-14T09:26:32Z
dc.date.issued2019-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60471
dc.descriptionAim: The aim of the present study was to investigate high school students’ (15-19 years) self-perceived hearing experience, perception of high sound levels and hearing prevention. Research method: A quantitative survey study, analyzed descriptively. Results: Questionnaires from 168 high school students were collected and descriptive analyzes were made. The prevalence of hearing problems such as hearing loss, tinnitus, hyperacusis and/or hearing fatigue reached upon 44, 6%. Hyperacusis (28, 6%) and hearing fatigue (15, 5%) were the hearing symptoms that were most frequently present among the students. About 70 percent students stated that they had received some information about the subject before high school and 28 percent hadn´t received this information until high school. Students from practical high school programs (58, 8%) seem to have received this type of information to a greater extent than students from theoretical programs (7%). Result showed several significant differences in comparison between these two program groups. Conclusion: The results indicate that more adolescents are aware of the risks or have experienced hearing symptoms due to high sound levels, than those who protect their hearing.sv
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever (15-19 år) upplever sin hörsel samt deras inställning till hörselprevention och höga ljudnivåer. Forskningsmetod: Kvantitativ enkätundersökning som analyserades deskriptivt. Resultat: Enkäter från 168 gymnasieelever samlades in och analyserades deskriptivt. Resultaten visade på att prevalensen av hörselproblem (hörselnedsättning, tinnitus, ljudkänslighet och/eller ljudtrötthet) uppkom till 44,6%. Ljudtrötthet (28,6%) och ljudkänslighet (15,5%) var de hörselproblem som var mest frekvent förekommande bland ungdomarna i vår studie. Ungefär 70 procent angav att de fått kunskaper inom ämnet innan gymnasiet och 28 procent hade fått det under gymnasietiden. Elever från de praktiska utbildningarna (58,8%) verkar ha fått kunskaper under gymnasiet inom ämnet i större utsträckning än eleverna i de teoretiska utbildningarna (7%). Vid analys av enkätsvaren kan det observeras flera signifikanta skillnader mellan de teoretiska och de praktiska gymnasieutbildningarna som redovisas i arbetet. Konklusion: Resultaten pekar på att fler ungdomar är medvetna om riskerna eller har upplevt hörselsymtom till följd av höga ljudnivåer, än de antal som skyddar sin hörsel.sv
dc.relation.ispartofseries2019-003sv
dc.subjectUngdomarsv
dc.subjecthöga ljudnivåersv
dc.subjecthörselproblemsv
dc.subjectinställningarsv
dc.subjecthörselpreventionsv
dc.subjectadolescentssv
dc.subjecthigh sound levelssv
dc.subjecthearing symptomssv
dc.subjectperceptionsv
dc.subjecthearing preventionsv
dc.titleGYMNASIEELEVERS HÖRSEL, INSTÄLLNING OCH KÄNNEDOM OM HÖRSELPREVENTIONsv
dc.title.alternativeHIGH SCHOOL STUDENTS’ HEARING, PERCEPTION AND KNOWLEDGE ABOUT HEARING PREVENTIONsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record