Show simple item record

dc.contributor.authorPodujeva, Adelina
dc.contributor.authorAli, Hodon
dc.date.accessioned2019-06-14T09:34:40Z
dc.date.available2019-06-14T09:34:40Z
dc.date.issued2019-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60472
dc.descriptionAim: This study aimed to investigate the prevalence of hearing loss and other hearing or ear-­related problems amongst newly arrived immigrants and to gain an understanding of how they themselves experience their own hearing. Research method: Quantitative descriptive cross-­sectional study. All pupils who were present at SFI in Alingsås during two days were asked to participate in the study. The study population consisted of 41 individuals aged 20-­59, middle age 37. Screening audiometry was combined with a questionnaire. Descriptive data were compiled, bivariate logistic regression analyzes, and a multiple logistic regression analysis were made based on compiled data. Results: The prevalence of hearing loss amongst newly arrived students in Alingsås was 59%. Various hearing-­ and ear related disorders were reported in the study group over the past year including tinnitus (37%), sound sensitivity (22%), dizziness (17%), ear problems (12%). Heredity was reported by 12% and 37% of the participants had been exposed to noise. The majority >51% did not experience any problems with their self-­perceived hearing. None of the participants used a hearing aid. Conclusions: This study showed that hearing loss and other hearing and ear-­related problems were common amongst the SFI pupils. Since good hearing is important in education in general and especially when learning a second language, it would be positive to perform hearing screening in SFI more regularly, so that the appropriate interventions can be put in place.sv
dc.description.abstractSyfte: Denna studie syftar till att undersöka förekomsten av hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär hos vuxna nyanlända samt få en uppfattning om hur de själva upplever sin egen hörsel. Forskningsmetod: Kvantitativ, deskriptiv tvärsnittsstudie. Samtliga elever som fanns på plats på svenska för invandrare (SFI) i Alingsås under två dagar tillfrågades om deltagande i studien. Studiepopulationen bestod av 41 individer i åldrarna 20–59, medelålder 37. Screeningaudiometri kombinerades med enkätfrågor. Deskriptiv data sammanställdes, bivariata logistiska regressionsanalyser och en multipel logistisk regressionsanalys utfördes utifrån sammanställd data. Resultat: Prevalensen av hörselnedsättning hos gruppen nyanlända studerande i Alingsås var 59%. Olika hörsel-­ och öronrelaterade besvär som förekom hos studiegruppen under det senaste året var tinnitus (37%), ljudkänslighet (22%), yrsel (17%) och öronproblem (12%). Hereditet angavs av 12% och 37% av deltagarna hade varit bullerexponerade. Majoriteten >51% upplevde inga besvär gällande den självupplevda hörseln. Ingen i studiepopulationen använde hörapparat. Konklusion: Denna studie visade att hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär var vanligt bland SFI-­elever. Då en god hörsel är av vikt i utbildning i allmänhet och i synnerhet vid inlärning av ett andraspråk, skulle det vara positivt att utföra hörselscreening i SFI mer regelbundet, så att rätt insatser kan sättas in.sv
dc.relation.ispartofseries2019-004sv
dc.subjecthörselnedsättningsv
dc.subjectnyanländasv
dc.subjectsvenska som andra språksv
dc.subjectSFIsv
dc.subjectinlärningssvårighetersv
dc.subjectfunktionsnedsättningsv
dc.subjectspråkinlärning med hörselnedsättningsv
dc.subjectöronbesvärsv
dc.subjecthearing losssv
dc.subjectnewly arrived immigrantssv
dc.subjectSwedish as a second languagesv
dc.subjectLearning difficultiessv
dc.subjectdisabilitysv
dc.subjectlanguage acquisition with hearing losssv
dc.subjectear problemssv
dc.titleFÖREKOMSTEN AV HÖRSELNEDSÄTTNING BLAND VUXNA ELEVER PÅ SFI I ALINGSÅSsv
dc.title.alternativeTHE PREVALENCE OF HEARING LOSS AMONGST ADULT STUDENTS AT SFI IN ALINGSÅSsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record