Visa enkel post

dc.contributor.authorIngemarsson, Viktor
dc.contributor.authorSvensson, Marcus
dc.date.accessioned2019-06-20T05:37:38Z
dc.date.available2019-06-20T05:37:38Z
dc.date.issued2019-06-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60519
dc.descriptionThere are a few dozen state-owned funds in the world that, to some extent, manage capital belonging to its citizens, collectively called Sovereign Wealth Funds (SWF). During the middle of the 20th century most of the Nordic countries created funds that today are to be called SWFs. These are intended to act as supplements to the already established pension systems in the form of buffer funds. Previous research on the Nordic countries’ pension funds refers to the welfare systems in the countries as a unit; the countries have been referred to as a category of “welfare regimes”, “family of nations” and applicants of the “nordic model” to name a set of terms for the systems. However, it could be that the Nordic countries’ buffer funds differ, implying that the countries have not implemented such a homogeneous systems as stated. This report therefore intends to investigate whether this is the case through a comparative study of three countries’ funds: Sweden, Norway and Denmark. Previous studies on the subject have identified multiple factors that affect the possibility of return. Four of the most frequently mentioned were chosen to be studied: Corporate social responsibility (CSR), salaries, restrictions on holdings and investment strategies. Furthermore, the countries’ buffer funds differ markedly in returns. This report carries out a literature study to find information on how the mentioned factors affect the return. This combined with the collection of empirical data primarily based on the countries’ legal texts and the funds’ annual reports in order to be able to demonstrate any differences among them. This theoretical literature study is then woven together with the collected empirical data and forms the basis for the analysis. The differences between the funds are linked to the different returns the funds achieve. There are great differences in which way the funds manage their assets. Denmark’s ATP fund stands out as different in relation to Sweden’s AP funds and Norway’s NBIM fund. ATP distinguishes itself with larger performance-based salaries, higher risks and more short-term strategy, which has led to higher management costs. Differences in the factors studied, together with non-analyzed factors, contribute to the spread of the returns the funds perform. It can be concluded that the Nordic countries cannot fully be considered “welfare regimes”, “family of nations” or applicants of the “nordic model” with regard to their buffer funds.sv
dc.description.abstractDet finns i världen ett par dussin statligt ägda fonder som i någon omfattning förvaltar medel tillhörande medborgarna, gemensamt kallade Sovereign Wealth Funds (SWF). Under 1900-talets mitt skapade flertalet av de nordiska länderna fonder som idag är att kalla SWF’er. Dessa är ämnade att vara tillägg till de redan inrättade pensionssystemen i form av buffertfonder. Tidigare forskning kring de nordiska ländernas pensionsfonder benämner systemen för välfärd i länderna som en enhet; länderna har benämnts som en kategori av “välfärdsregimer”, “familj av nationer” och tillämpare av den “nordiska modellen” för att nämna ett axplock av benämningar för systemen. Det skulle dock kunna vara så att de nordiska ländernas buffertfonder skiljer sig åt, vilket innebär att länderna inte är ett så homogent system som uppges. Denna rapport ämnar alltså att undersöka om så är fallet genom en komparativ studie av tre länders fondgrupper: Sveriges, Norges och Danmarks. Tidigare studier inom ämnet har identifierat flertalet faktorer som påverkar möjligheten till avkastning. Fyra av de mest frekvent nämnda valdes att studera: Corporate Social Responsibility (CSR), arvoden, restriktioner avseende innehav samt investeringsstrategier. Vidare skiljer sig ländernas buffertfonder markant åt i avkastning. Denna rapport utför en litteraturstudie för att hitta information kring hur ovan nämnda faktorer påverkar avkastningen. Detta i kombination med empiriinsamling främst baserat på ländernas lagtexter och fondernas årsredovisningar för att kunna påvisa eventuella skillnader sinsemellan. Denna teoretiska litteraturstudie vävs sedan samman med den insamlade empirin och lägger grund för den analys som utförs. Skillnader fonderna mellan knyts till de olika avkastningar fonderna presterar. Stora skillnader finns i hur fonderna förvaltar sina tillgångar. Danmarks ATP-fond är framförallt den som sticker ut som annorlunda i relation till Sveriges AP-fonder och Norges NBIM-fond. ATP särskiljer sig med större prestationsbaserade löner, högre risker och mer kortsiktig strategi vilket lett till högre förvaltningskostnader. Skillnader på de i studien studerade faktorerna tillsammans med ej analyserade faktorer bidrar till den spridda avkastning fonderna presterar. Slutsats kan dras att de nordiska länderna inte fullt ut kan ses som “välfärdsregimer”, “familj av nationer” eller tillämpare av den “nordiska modellen” med avseende på dess buffertfonder.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries18.19.11sv
dc.titleDe nordiska pensionsfonderna - en komparativ studie av ländernas buffertfondersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post