• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autonoma fordonets påverkan på mobilitet - En studie som undersöker hur den framtida konsumentmarknadens förväntningar gällande autonoma fordonets påverkan på mobilitet stämmer överens med vad bilbranschen och staden i framtiden planerar att erbjuda för mobilietstjänster.

Abstract
Autonoma fordon väntas få en allt större roll i framtidens transportmöjligheter. De väntas föra med sig mindre utsläpp, högre säkerhet samt skapa en ökad kapacitet i vägnätet. Den autonoma bilen väntas också på grund av sin flexibilitet konkurrera med kollektivtrafiken vilket kan föra med sig en rad olika utmaningar. Biltillverkare gör stora satsningar för att hänga med i den kommande utvecklingen där kunden får allt mer att säga till om. Det står klart att konsumenten är en drivande faktor bakom utvecklingen samtidigt som infrastrukturen kan komma att spela en betydande roll i hur utvecklingen av den självkörande tekniken tar fart. Denna studie har för avsikt att undersöka hur den framtida konsumentmarknadens förväntningar gällande autonoma fordonets påverkan på mobilitet stämmer överens med vad bilbranschen och staden i framtiden planerar att erbjuda för mobilitetstjänster. I teorikapitlet beskrivs flertalet möjligheter och utmaningar med den autonoma fordonstekniken. Det tas även upp teorier kring rörlighet & mobilitet samt hur staden ställer sig till utvecklingen. Genom intervjuer med de tre aktörerna; stad, bilbransch och konsument analyseras och diskuteras hur mobiliteten kan komma att påverkas och hur de tre aktörernas syner på detta stämmer överens. Uppsatsen kommer fram till att samtliga aktörer ser en möjlighet till ökad flexibilitet, rörlighet och bekvämlighet när man reser. Andra viktiga slutsatser är att den självkörande tekniken kommer vara delad, samtidigt som ett stort fokus på tillgänglighet är nödvändigt för att kunderna ska utnyttja tekniken. Säkerhet är viktigt för samtliga aktörer, den som vill erbjuda autonoma fordonstjänster måste visa resenärerna att dessa är säkra. Vi kan till sist se att det inte verkar finnas något nära samarbete mellan staden och branschen vilket många menar är viktigt. En viktig slutsats blir därför att ett närmare samarbete mellan staden och bilbranschen skulle gynna den autonoma fordonsutvecklingen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60529
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_60529_1.pdf (426.3Kb)
Date
2019-06-20
Author
Brynzér, Evelina
Ingvarsson, Emma
Keywords
Autonoma fordon, mobilitet, rörlighet, Mobility as a Service
Series/Report no.
Logistik
18/19:13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV