• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autonoma fordonets påverkan på mobilitet - En studie som undersöker hur den framtida konsumentmarknadens förväntningar gällande autonoma fordonets påverkan på mobilitet stämmer överens med vad bilbranschen och staden i framtiden planerar att erbjuda för mobilietstjänster.

Sammanfattning
Autonoma fordon väntas få en allt större roll i framtidens transportmöjligheter. De väntas föra med sig mindre utsläpp, högre säkerhet samt skapa en ökad kapacitet i vägnätet. Den autonoma bilen väntas också på grund av sin flexibilitet konkurrera med kollektivtrafiken vilket kan föra med sig en rad olika utmaningar. Biltillverkare gör stora satsningar för att hänga med i den kommande utvecklingen där kunden får allt mer att säga till om. Det står klart att konsumenten är en drivande faktor bakom utvecklingen samtidigt som infrastrukturen kan komma att spela en betydande roll i hur utvecklingen av den självkörande tekniken tar fart. Denna studie har för avsikt att undersöka hur den framtida konsumentmarknadens förväntningar gällande autonoma fordonets påverkan på mobilitet stämmer överens med vad bilbranschen och staden i framtiden planerar att erbjuda för mobilitetstjänster. I teorikapitlet beskrivs flertalet möjligheter och utmaningar med den autonoma fordonstekniken. Det tas även upp teorier kring rörlighet & mobilitet samt hur staden ställer sig till utvecklingen. Genom intervjuer med de tre aktörerna; stad, bilbransch och konsument analyseras och diskuteras hur mobiliteten kan komma att påverkas och hur de tre aktörernas syner på detta stämmer överens. Uppsatsen kommer fram till att samtliga aktörer ser en möjlighet till ökad flexibilitet, rörlighet och bekvämlighet när man reser. Andra viktiga slutsatser är att den självkörande tekniken kommer vara delad, samtidigt som ett stort fokus på tillgänglighet är nödvändigt för att kunderna ska utnyttja tekniken. Säkerhet är viktigt för samtliga aktörer, den som vill erbjuda autonoma fordonstjänster måste visa resenärerna att dessa är säkra. Vi kan till sist se att det inte verkar finnas något nära samarbete mellan staden och branschen vilket många menar är viktigt. En viktig slutsats blir därför att ett närmare samarbete mellan staden och bilbranschen skulle gynna den autonoma fordonsutvecklingen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60529
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_60529_1.pdf (426.3Kb)
Datum
2019-06-20
Författare
Brynzér, Evelina
Ingvarsson, Emma
Nyckelord
Autonoma fordon, mobilitet, rörlighet, Mobility as a Service
Serie/rapportnr.
Logistik
18/19:13
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV