• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transporter av byggmassor på urbana vattenvägar - nulägesanalys och potential

Sammanfattning
Studiens bakgrund grundar sig i de problem med ökad trängsel och belastning på städers infrastruktur som urbanisering i Sverige gett upphov till. För att lösa dessa problem har en överflyttning av gods till urbana och inre vattenvägar pekats ut på EU- och regeringsnivå. I dagsläget pågår det och planeras för ett flertal stora byggprojekt i de större svenska städerna som kommer att generera stora mängder byggmassor som behöver transporteras. Syftet med studien är att kartlägga nuvarande transporthantering av byggmassor på inre och urbana vattenvägar och analysera möjligheten att i större utsträckning transportera byggmassor på inre och urbana vattenvägar. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer har använts som huvudsaklig metod för datainsamling där en semistrukturerad struktur använts. Data har även samlats in om två referensprojekt, E4 - Förbifart Stockholm och Norra Djurgårdsstaden. Studien drar slutsatser om att det finns alldeles för få incitament för att ansvariga för transporter skulle välja att använda urbana vattenvägar för att transportera byggmassor. De största barriärerna som identifierats är okunskap om sjötransporter hos de ansvariga för transporterna samt att nuvarande lagstiftning inte gör skillnad mellan inlandssjöfart och övrig sjöfart. Höga lots- och farledsavgifter är utmärkande här. De främsta drivkrafterna som identifierats är framför allt de som medför samhällsekonomisk nytta såsom minskad trängsel, minskat buller och mindre utsläpp. De förutsättningar som främjar transporter av byggmassor på urbana vattenvägar är stora volymer, närhet till vatten, hanterbar tillståndsprocess, ett multimodalt transportupplägg och styrning från offentlig sektor.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60532
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_60532_1.pdf (536.0Kb)
Datum
2019-06-20
Författare
Ljungh, Alexander
Magnusson, Christoffer
Nyckelord
Urbana transporter, Urbana vattenvägar, Inlandssjöfart, Masshantering, Transporter av massor.
Serie/rapportnr.
Logistik
18/19:9
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV