dc.contributor.author | Niesel, Monika | |
dc.contributor.author | Almsenius, Maria | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T11:22:13Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T11:22:13Z | |
dc.date.issued | 2019-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60559 | |
dc.description | Background: Simulation as a training/education method is used within multiple
industries/organisations in order to safely train/practice on different possible scenarios. This
type of education method is commonly used to prepare staff and to increase the vigilance and
awareness in the event of an unexpected and critical event during clinical work. Currently
there is very limited documentation regarding use of this type of method as an educational
method for training of anesthesia nurses.
Purpose: The intended purpose of this study is to investigate and map the perception and
interest of simulation as an educational method to achieve increased knowledge and
experience among anesthesia nurses.
Method: The study was conducted as a pilot study based on a quantitative approach, i.e a
descriptive cross-sectional study with an investigation instrument designed as a questionnaire.
The authors used a deductive method and an open answer question based on a positivist
perspective. Collected data has been analyzed in the IBM Statistical Package for the Social
Sciences (SPSS) and presented in the form of tables.
Result: The majority of the participants in the study were of 31-40 years of age. The total
number of participants (n) were 50, and of those, men represented 16 and women represented
34. One third of the candidates simulated actively (more than twice per year) in their current
position were active in simulating.
The first time encountering simulation as a training method, was in the majority of cases
during the specialist training. Interest for simulation as a training method was high and 22%
of the candidates were open to participate in continuous training, even after business hours.
Simulation was generally considered as a very efficient pedagogical method for practicing
unexpected situations or events. Continuity, real-life environment and more opportunities for
simulation training were requested. The participants also described a positive effect on team
work linked to the form of education.
Conclusion: Simulation as a method is seen as a good pedagogical tool for strengthening the
anesthetic nurse in his readiness for unexpected events, both in non-technical skills, mental
preparation, communication and safety for unexpected events. | sv |
dc.description.abstract | Bakgrund: Simulering är en utbildningsmetod som används inom många olika verksamheter
för att i en säker miljö öva på scenarion som kan uppstå. Syftet bakom den här typen av
träning är att förbereda personal och ge dom en ökad handlingsberedskap vid oväntad eller
kritisk händelse. För närvarande finns begränsad dokumentation om den här typen av metod
som utbildningsform för anestesisjuksköterskor.
Syfte: Syftet med studien är att kartlägga anestesisjuksköterskors uppfattning om och intresse
för simulering som metod till ökad kunskap och fortbildning.
Metod: Studien är en pilotstudie som genomfördes utifrån en kvantitativ ansats, en deskriptiv
tvärsnittsstudie med ett undersökningsinstrument utformat som en enkät. Författarna använde
sig utav deduktiv metod samt en fråga med öppet svarsalternativ, med utgångspunkt från ett
positivistiskt perspektiv. Insamlade data har analyserats i IBM Statistical Package for the
Social Sciences (SPSS) och presenterades i form av tabeller.
Resultat: Av deltagarna i studien (n= 50) var 16 män och 34 kvinnor. Majoriteten var 31-40
år. Nästan en tredjedel av de tillfrågade simulerade i sin verksamhet mer än två gånger per år.
Simulering påträffades som metod hos de flesta för första gången under
specialistutbildningen. Intresset för simulering skattades högt och 22% av de tillfrågade kunde
tänka sig att delta i fortlöpande utbildning på sin fritid. Simulering skattades generellt som
effektiv eller mycket effektiv som pedagogisk metod för att öva oväntade situationer.
Kontinuitet, verklighetstrogen miljö samt fler tillfällen för simuleringsträning efterfrågades.
Deltagarna beskrev även en positiv effekt på team-arbete kopplad till utbildningsformen.
Slutsats: Simulering som metod ses som ett bra pedagogiskt verktyg för att stärka
anestesisjuksköterskan i sin beredskap för oväntade händelser, både inom icke tekniska
färdigheter, mental förberedelse, kommunikation och trygghet vid oväntade händelser. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Simulering | sv |
dc.subject | anestesi | sv |
dc.subject | sjuksköterska | sv |
dc.subject | kompetens | sv |
dc.subject | utbildning | sv |
dc.subject | High Fidelity Simulation | sv |
dc.subject | Anestesisjuksköterska | sv |
dc.subject | Kunskap | sv |
dc.subject | Kompetensutveckling | sv |
dc.subject | Handlingsberedskap | sv |
dc.title | “Fake it til you make it”. Anestesisjuksköterskans uppfattning av simulering som metod för ökad kompetensutveckling | sv |
dc.title.alternative | “Fake it til you make it” Anesthesia nurses perception of simulation as a method for increased competence development. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |