Visa enkel post

dc.contributor.authorNiesel, Monika
dc.contributor.authorAlmsenius, Maria
dc.date.accessioned2019-06-20T11:22:13Z
dc.date.available2019-06-20T11:22:13Z
dc.date.issued2019-06-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60559
dc.descriptionBackground: Simulation as a training/education method is used within multiple industries/organisations in order to safely train/practice on different possible scenarios. This type of education method is commonly used to prepare staff and to increase the vigilance and awareness in the event of an unexpected and critical event during clinical work. Currently there is very limited documentation regarding use of this type of method as an educational method for training of anesthesia nurses. Purpose: The intended purpose of this study is to investigate and map the perception and interest of simulation as an educational method to achieve increased knowledge and experience among anesthesia nurses. Method: The study was conducted as a pilot study based on a quantitative approach, i.e a descriptive cross-sectional study with an investigation instrument designed as a questionnaire. The authors used a deductive method and an open answer question based on a positivist perspective. Collected data has been analyzed in the IBM Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and presented in the form of tables. Result: The majority of the participants in the study were of 31-40 years of age. The total number of participants (n) were 50, and of those, men represented 16 and women represented 34. One third of the candidates simulated actively (more than twice per year) in their current position were active in simulating. The first time encountering simulation as a training method, was in the majority of cases during the specialist training. Interest for simulation as a training method was high and 22% of the candidates were open to participate in continuous training, even after business hours. Simulation was generally considered as a very efficient pedagogical method for practicing unexpected situations or events. Continuity, real-life environment and more opportunities for simulation training were requested. The participants also described a positive effect on team work linked to the form of education. Conclusion: Simulation as a method is seen as a good pedagogical tool for strengthening the anesthetic nurse in his readiness for unexpected events, both in non-technical skills, mental preparation, communication and safety for unexpected events.sv
dc.description.abstractBakgrund: Simulering är en utbildningsmetod som används inom många olika verksamheter för att i en säker miljö öva på scenarion som kan uppstå. Syftet bakom den här typen av träning är att förbereda personal och ge dom en ökad handlingsberedskap vid oväntad eller kritisk händelse. För närvarande finns begränsad dokumentation om den här typen av metod som utbildningsform för anestesisjuksköterskor. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga anestesisjuksköterskors uppfattning om och intresse för simulering som metod till ökad kunskap och fortbildning. Metod: Studien är en pilotstudie som genomfördes utifrån en kvantitativ ansats, en deskriptiv tvärsnittsstudie med ett undersökningsinstrument utformat som en enkät. Författarna använde sig utav deduktiv metod samt en fråga med öppet svarsalternativ, med utgångspunkt från ett positivistiskt perspektiv. Insamlade data har analyserats i IBM Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) och presenterades i form av tabeller. Resultat: Av deltagarna i studien (n= 50) var 16 män och 34 kvinnor. Majoriteten var 31-40 år. Nästan en tredjedel av de tillfrågade simulerade i sin verksamhet mer än två gånger per år. Simulering påträffades som metod hos de flesta för första gången under specialistutbildningen. Intresset för simulering skattades högt och 22% av de tillfrågade kunde tänka sig att delta i fortlöpande utbildning på sin fritid. Simulering skattades generellt som effektiv eller mycket effektiv som pedagogisk metod för att öva oväntade situationer. Kontinuitet, verklighetstrogen miljö samt fler tillfällen för simuleringsträning efterfrågades. Deltagarna beskrev även en positiv effekt på team-arbete kopplad till utbildningsformen. Slutsats: Simulering som metod ses som ett bra pedagogiskt verktyg för att stärka anestesisjuksköterskan i sin beredskap för oväntade händelser, både inom icke tekniska färdigheter, mental förberedelse, kommunikation och trygghet vid oväntade händelser.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSimuleringsv
dc.subjectanestesisv
dc.subjectsjuksköterskasv
dc.subjectkompetenssv
dc.subjectutbildningsv
dc.subjectHigh Fidelity Simulationsv
dc.subjectAnestesisjuksköterskasv
dc.subjectKunskapsv
dc.subjectKompetensutvecklingsv
dc.subjectHandlingsberedskapsv
dc.title“Fake it til you make it”. Anestesisjuksköterskans uppfattning av simulering som metod för ökad kompetensutvecklingsv
dc.title.alternative“Fake it til you make it” Anesthesia nurses perception of simulation as a method for increased competence development.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post