Anestesisjuksköterskans upplevelse av barn och anestesi i MR
The nurse anesthetists experience of children and anesthesia in MRI
Abstract
Bakgrund:MR är en välutvecklad diagnostisk metod som kräver att patienten klarar av att ligga stilla under en längre tid. Anestesi används ibland för att underlätta barns upplevelse av MR då barn ofta har svårt att ligga stilla. Att söva barnet är komplext då barn ofta är ovana vid vården och ställer därför höga krav på anestesisjuksköterskans bemötande. Barnets fysiologi är i ständig förändring och varje ålder ställer därför särskilda krav på anestesisjuksköterskans kunskap. Avståndet mellan anestesisjuksköterskan och patienten i den starkt magnetiska MR-miljön ställer höga krav på anestesisjuksköterskans kompetens.
Syfte: Att beskriva Anestesisjuksköterskans upplevelse av patientsäkerhet vid vård av barn som genomgår anestesi under MR undersökning.
Metod: En kvalitativ intervjustudie med elva anestesisjuksköterskor på tre avdelningar i Västra Götalands region. En kvalitativ ansats med manifest tolkning användes för att analysera det insamlade materialet.
Resultat: Tre kategorier identifierades i anestesisjuksköterskans arbete för att skapa patientsäker vård: avståndets roll i MR, medverkande kraft i trygg anestesi och förbättringsarbete. Deltagarnas upplevelse av avstånd ställde stora krav på planering. Kommunikation inom teamet och inklusion av föräldrarna gav goda förutsättningar för en trygg anestesi. Organisationen gav förutsättningar för säkerhetskulturens förbättringsarbete samtidigt som individen skapade egna strategier.
Slutsats: Anestesisjuksköterskans patientsäkra arbete med barn i MR-miljö kräver anpassning och planering. Det kollegiala samarbetet och inkluderingen av föräldrar är två viktiga faktorer i arbetets förberedelser. Organisationen ger förutsättningar till förbättringsarbete inom patientsäkerhet och individen anpassar sig.
Degree
Student essay
Other description
Background: MRI is a well-developed diagnostic method that requires the patient to be able to lie still for a long time. Anesthesia is sometimes used to facilitate children's experience of MRI since children often find it difficult to lie still. Administering anesthesia to a child is complicated as children are often uncomfortable in the health facility enviroment. This places high demands the nurse anesthetist performance in the meeting with the child. The childs physiology is constantly changing and each age therefore places special demands on the knowledge of the anesthetist nurse. The distance between the anesthetist nurse and the patient in the strongly magnetic MRI environment places high demands on the competence of the anesthetic nurse.
Purpose: To describe the nurse anesthetist experience of patient safety in the care of children undergoing anesthesia during MRI examination.
Method: A qualitative interview study with eleven nurse anesthetists in three departments in the region of Västra Götaland. A qualitative approach with manifest interpretation was used to analyze the collected material.
Result: Three categories were identified in the work of the nurse anesthetist to create patient-safety: the role of the distance in MRI, contributing power to safe anesthesia and improvement work. The participants' experience of distance required great planning. Communication within the team and inclusion of the parents provided good conditions for a safe anesthesia. The organization provided the conditions for the safety culture's improvement work, while the individual created their own strategies.
Conclusion: The nurse anesthetist work with children in the MR-environment requires adaptation and planning to ensure patient safety. The collegial cooperation and the inclusion of parents are two important factors in the preparation for anesthesia in the MR-suite. The hospital organization provides the conditions for quality improvement in patient safety and the individual finds his or her own ways.
View/ Open
Date
2019-06-20Author
Mc Bride, Daniel
Wallin, Nils
Keywords
MR
barn
anestesisjuksköterska
patientsäkerhet
kvalitativ innehållsanalys
Language
swe