dc.description.abstract | Institution: Högskolan för scen och musik
Program: Lärarprogrammet
Författare: Teresia Malm & Maria Lansenfeldt
Titel: Mångkulturellt arbete i musikundervisningen – Musiklärares
arbete och tankar kring mångkultur i undervisningen
Typ av arbete: Musikpedagogiskt examensarbete inom lärarprogrammet, 10
poäng
Nyckelord: mångkultur, mångkulturell, interkulturell, musik, musikundervisning,
kulturmöten
Under vår tid på lärarutbildningen och dess verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har vi
kommit i kontakt med en mängd olika musiklärare som arbetar efter olika typer av utlärningsstrategier
gällande kultur och mångkultur. Vi har under VFU: n och arbetet i de högre
åldrarna sett att lärare trots en läroplan värderar mångkultur och elevers kulturella bidrag till
att berika musikämnet väldigt olika. Därför har syftet och strävan med arbete varit att få en
bild av hur och om lärare från några skolor tar vara på de mångkulturella resurser som
existerar på respektive arbetsplats men även hur de arbetar i stort med mångkultur i undervisningen.
Detta för att vi och andra musiklärare skall få en utgångspunkt i syfte, motivering
och upplägg kring mångkulturell musikundervisning att själva bygga vidare på. Vi har använt
oss av litteraturstudier och en kvalitativ intervjuundersökning i vårt arbete. Undersökningen
har genomförts utifrån följande frågeställningar:
1. Arbetar musiklärare mångkulturellt i skolan och i så fall hur?
2. Behöver musiklärare arbeta mångkulturellt i skolan för att nå skolans mål?
3. Ser musiklärare vinningar i att arbeta mångkulturellt gentemot att inte göra det?
Resultatet av denna uppsats visar att enligt läroplanen och kursplanen bör musiklärare arbeta
mångkulturellt för att uppnå målen men att våra informanter inte arbetar i princip alls med
mångkultur i sin undervisning. Anledningar till detta är bland annat tidsbrist och bristande
kompetens. | eng |