Visa enkel post

dc.contributor.authorMalm, Teresia
dc.contributor.authorLansenfeldt, Maria
dc.date.accessioned2006-07-05T12:02:23Z
dc.date.available2006-07-05T12:02:23Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/605
dc.description.abstractInstitution: Högskolan för scen och musik Program: Lärarprogrammet Författare: Teresia Malm & Maria Lansenfeldt Titel: Mångkulturellt arbete i musikundervisningen – Musiklärares arbete och tankar kring mångkultur i undervisningen Typ av arbete: Musikpedagogiskt examensarbete inom lärarprogrammet, 10 poäng Nyckelord: mångkultur, mångkulturell, interkulturell, musik, musikundervisning, kulturmöten Under vår tid på lärarutbildningen och dess verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har vi kommit i kontakt med en mängd olika musiklärare som arbetar efter olika typer av utlärningsstrategier gällande kultur och mångkultur. Vi har under VFU: n och arbetet i de högre åldrarna sett att lärare trots en läroplan värderar mångkultur och elevers kulturella bidrag till att berika musikämnet väldigt olika. Därför har syftet och strävan med arbete varit att få en bild av hur och om lärare från några skolor tar vara på de mångkulturella resurser som existerar på respektive arbetsplats men även hur de arbetar i stort med mångkultur i undervisningen. Detta för att vi och andra musiklärare skall få en utgångspunkt i syfte, motivering och upplägg kring mångkulturell musikundervisning att själva bygga vidare på. Vi har använt oss av litteraturstudier och en kvalitativ intervjuundersökning i vårt arbete. Undersökningen har genomförts utifrån följande frågeställningar: 1. Arbetar musiklärare mångkulturellt i skolan och i så fall hur? 2. Behöver musiklärare arbeta mångkulturellt i skolan för att nå skolans mål? 3. Ser musiklärare vinningar i att arbeta mångkulturellt gentemot att inte göra det? Resultatet av denna uppsats visar att enligt läroplanen och kursplanen bör musiklärare arbeta mångkulturellt för att uppnå målen men att våra informanter inte arbetar i princip alls med mångkultur i sin undervisning. Anledningar till detta är bland annat tidsbrist och bristande kompetens.eng
dc.format.extent539094 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 6110-06eng
dc.subjectkulturmöteneng
dc.subjectmusikundervisningeng
dc.subjectinterkulturelleng
dc.subjectmusikeng
dc.subjectmångkultureng
dc.subjectmångkulturelleng
dc.titleMångkulturellt arbete i musikundervisningen – Musiklärares arbete och tankar kring mångkultur i undervisningeneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post