• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att behålla nödvändig kompetens inom företaget

Abstract
I dagens samhälle är personalen ett företags viktigaste resurs. Men hur ska mindre tillväxtföretag kunna konkurrera, om samma kompetens, med stora bolags oändliga resurser när efterfrågan på kompetenta mjukvaruutvecklare ökar? Det finns olika sätt att konkurrera där ett är att lyckas behålla sina nuvarande anställda i syfte att säkerställa innehavande av nödvändig kompetens inom företaget. Denna kompetens kan vara användbar som konkurrensmedel samtidigt som det kan behövas vid tillväxt i företaget. Att behålla personal kan även det göras på många olika sätt. I denna uppsats besvaras frågeställningen vad som får anställda att stanna kvar inom tillväxtföretag och hur tillväxtföretagen aktivt ska arbeta för att motivera sina anställda att stanna. Detta med ett extra fokus mot utvecklare då dess kompetens är eftertraktad idag och de kommer utgöra en stor del av framtida arbetskraft. Uppsatsen är uppbyggd kring två teman: motivation samt intern marknadsföring. Den teoretiska grunden är byggd på, exempelvis, Barretts (1998) behovsmodell (som kan ses vara en vidareutveckling av Maslows (1943) klassiska behovstrappa) samt Hackman och Oldhams (1980) arbetsegenskapsmodell. Strategic narrative, vars mål är att få medarbetarna att känna i sitt dagliga arbete att de bidrar till något större, förekommer även frekvent. Förutom klassiska metoder för kvalitativa undersökningar har de bägge författarna haft fördelen att arbeta vid respektive fallföretag i drygt åtta månader, vilket ger uppsatsens resultat en ytterligare dimension. Detta har gett möjlighet till en utökad förståelse av omgivning, miljö och företagen i sig. Respektive fallföretag är tillväxtföretag som arbetar med någon typ av mjukvaruutveckling. Företagen blir därmed relevanta för studien och tillgången till dessa utgör förutsättningar för en djup förståelse. Det empiriska material som författarna samlat in genom intervjuer och observationer visar på att tillväxtföretag har en möjlighet att konkurrera med större företag på en punkt; företagets produkt. Respondenterna uttrycker två tydliga preferenser där tillväxtföretagen har en möjlighet att konkurrera. Att få arbeta med en utvecklingsbar produkt samt att produkten i sig genererar någon form av samhällsnytta (eller åtminstone ingen skada). Författarnas rekommendationer till tillväxtföretagen i mjukvarubranschen blir att bygga upp ett starkt strategic narrative för att sätta produktens nytta i ett större perspektiv. Företagen bör även tydliggöra utvecklingspotentialen i produkten genom intern marknadsföring. Ett lyckat arbete med detta kan i sin tur skapa motivation hos utvecklare vilket förhoppningsvis leder till att de stannar inom organisationen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60601
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
Uppsats (822.4Kb)
Date
2019-06-25
Author
Korsgren, Marcus
Svensson, Viktor
Keywords
Tillväxtföretag
Mjukvaruutvecklare
Motivation
Intern marknadsföring
Strategic narratives
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV