dc.contributor.author | Korsgren, Marcus | |
dc.contributor.author | Svensson, Viktor | |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T11:02:38Z | |
dc.date.available | 2019-06-25T11:02:38Z | |
dc.date.issued | 2019-06-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60601 | |
dc.description.abstract | I dagens samhälle är personalen ett företags viktigaste resurs. Men hur ska mindre
tillväxtföretag kunna konkurrera, om samma kompetens, med stora bolags oändliga resurser
när efterfrågan på kompetenta mjukvaruutvecklare ökar?
Det finns olika sätt att konkurrera där ett är att lyckas behålla sina nuvarande anställda i syfte
att säkerställa innehavande av nödvändig kompetens inom företaget. Denna kompetens kan
vara användbar som konkurrensmedel samtidigt som det kan behövas vid tillväxt i företaget.
Att behålla personal kan även det göras på många olika sätt.
I denna uppsats besvaras frågeställningen vad som får anställda att stanna kvar inom
tillväxtföretag och hur tillväxtföretagen aktivt ska arbeta för att motivera sina anställda att
stanna. Detta med ett extra fokus mot utvecklare då dess kompetens är eftertraktad idag och
de kommer utgöra en stor del av framtida arbetskraft. Uppsatsen är uppbyggd kring två
teman: motivation samt intern marknadsföring. Den teoretiska grunden är byggd på,
exempelvis, Barretts (1998) behovsmodell (som kan ses vara en vidareutveckling av Maslows
(1943) klassiska behovstrappa) samt Hackman och Oldhams (1980) arbetsegenskapsmodell.
Strategic narrative, vars mål är att få medarbetarna att känna i sitt dagliga arbete att de bidrar
till något större, förekommer även frekvent.
Förutom klassiska metoder för kvalitativa undersökningar har de bägge författarna haft
fördelen att arbeta vid respektive fallföretag i drygt åtta månader, vilket ger uppsatsens
resultat en ytterligare dimension. Detta har gett möjlighet till en utökad förståelse av
omgivning, miljö och företagen i sig. Respektive fallföretag är tillväxtföretag som arbetar
med någon typ av mjukvaruutveckling. Företagen blir därmed relevanta för studien och
tillgången till dessa utgör förutsättningar för en djup förståelse.
Det empiriska material som författarna samlat in genom intervjuer och observationer visar på
att tillväxtföretag har en möjlighet att konkurrera med större företag på en punkt; företagets
produkt. Respondenterna uttrycker två tydliga preferenser där tillväxtföretagen har en
möjlighet att konkurrera. Att få arbeta med en utvecklingsbar produkt samt att produkten i sig
genererar någon form av samhällsnytta (eller åtminstone ingen skada).
Författarnas rekommendationer till tillväxtföretagen i mjukvarubranschen blir att bygga upp
ett starkt strategic narrative för att sätta produktens nytta i ett större perspektiv. Företagen bör
även tydliggöra utvecklingspotentialen i produkten genom intern marknadsföring. Ett lyckat
arbete med detta kan i sin tur skapa motivation hos utvecklare vilket förhoppningsvis leder till
att de stannar inom organisationen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Tillväxtföretag | sv |
dc.subject | Mjukvaruutvecklare | sv |
dc.subject | Motivation | sv |
dc.subject | Intern marknadsföring | sv |
dc.subject | Strategic narratives | sv |
dc.title | Att behålla nödvändig kompetens inom företaget | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |