JAG GÅR PÅ FÄRRE BEGRAVNINGAR OM JAG FÅR IN FLER PÅ GYMNASIET” - om resursfördelningens roll till skolor i socioekonomiskt mindre gynnsamma områden.
Abstract
Denna uppsats syftar till att närmare granska i vilken mån resurser styr skolresultat i socioekonomiskt mindre gynnade områden. Det är en kvalitativ undersökning som visar hur rektorer som arbetar i dessa områden ser på resurstilldelningen. Resultatet av undersökningen är att resurser i form av vilken budget den egna skolan får tilldelad är en mycket viktig fråga då det styr vilka åtgärder de har möjligheten att genomföra men i många avseenden identifieras inte resurser som det största hindret för måluppfyllelse. Än viktigare upplevdes tillgången på rätt kompetens i form av kvalificerade lärare. En viktig del i de socioekonomiskt mindre gynnsamma områdena är det kompensatoriska uppdraget, det vill säga att kompensera med åtgärder som motverkar sämre förutsättningar för vissa elever. I denna fråga var inte resurser det som upplevdes som den viktigaste faktorn utan snarare ett antal samhällsfaktorer som informanterna talade om som hinder för resultatuppfyllelse.
Degree
Student essay