Show simple item record

dc.contributor.authorJutman, Kenneth
dc.date.accessioned2019-06-25T12:03:37Z
dc.date.available2019-06-25T12:03:37Z
dc.date.issued2019-06-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60607
dc.description.abstractDenna uppsats syftar till att närmare granska i vilken mån resurser styr skolresultat i socioekonomiskt mindre gynnade områden. Det är en kvalitativ undersökning som visar hur rektorer som arbetar i dessa områden ser på resurstilldelningen. Resultatet av undersökningen är att resurser i form av vilken budget den egna skolan får tilldelad är en mycket viktig fråga då det styr vilka åtgärder de har möjligheten att genomföra men i många avseenden identifieras inte resurser som det största hindret för måluppfyllelse. Än viktigare upplevdes tillgången på rätt kompetens i form av kvalificerade lärare. En viktig del i de socioekonomiskt mindre gynnsamma områdena är det kompensatoriska uppdraget, det vill säga att kompensera med åtgärder som motverkar sämre förutsättningar för vissa elever. I denna fråga var inte resurser det som upplevdes som den viktigaste faktorn utan snarare ett antal samhällsfaktorer som informanterna talade om som hinder för resultatuppfyllelse.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleJAG GÅR PÅ FÄRRE BEGRAVNINGAR OM JAG FÅR IN FLER PÅ GYMNASIET” - om resursfördelningens roll till skolor i socioekonomiskt mindre gynnsamma områden.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record