dc.contributor.author | Jutman, Kenneth | |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T12:03:37Z | |
dc.date.available | 2019-06-25T12:03:37Z | |
dc.date.issued | 2019-06-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60607 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats syftar till att närmare granska i vilken mån resurser styr skolresultat i socioekonomiskt mindre gynnade områden. Det är en kvalitativ undersökning som visar hur rektorer som arbetar i dessa områden ser på resurstilldelningen. Resultatet av undersökningen är att resurser i form av vilken budget den egna skolan får tilldelad är en mycket viktig fråga då det styr vilka åtgärder de har möjligheten att genomföra men i många avseenden identifieras inte resurser som det största hindret för måluppfyllelse. Än viktigare upplevdes tillgången på rätt kompetens i form av kvalificerade lärare. En viktig del i de socioekonomiskt mindre gynnsamma områdena är det kompensatoriska uppdraget, det vill säga att kompensera med åtgärder som motverkar sämre förutsättningar för vissa elever. I denna fråga var inte resurser det som upplevdes som den viktigaste faktorn utan snarare ett antal samhällsfaktorer som informanterna talade om som hinder för resultatuppfyllelse. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | JAG GÅR PÅ FÄRRE BEGRAVNINGAR OM JAG FÅR IN FLER PÅ GYMNASIET” - om resursfördelningens roll till skolor i socioekonomiskt mindre gynnsamma områden. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |