UNGA MED DUBBLA INSTAGRAMKONTON - En kvalitativ studie om tonårstjejers användande av flera Instagramkonton
Abstract
Syfte: Studien syftar till att skapa en djupare förståelse kring ungas användning av Instagram genom att analysera fall där de har mer än ett konto. Genom att undersöka den företeelsen ämnar jag reflektera kring hur de ser på privat och offentligt.
Teori: Symbolisk interaktionism, Erving Goffmans dramaturgiska teorier, vidareutveckling av Erving Goffmans teorier på sociala medier
Metod: Kvalitativ studie baserad på parintervjuer
Material: Tre kvalitativa parintervjuer med sex respondenter i åldrarna 14-18 år.
Resultat: Resultaten för studien visar att de olika kontona på Instagram har olika syften för respondenterna. Det privata kontot är en plats för privata saker och roliga minnen att dela med sina närmsta vänner. På det öppna, deras vanliga konto, är självrepresentationen betydligt viktigare. Kommentarer är roligare än likes, speciellt på det privata kontot. Där handlar det mer om att skapa en diskussion, som ett sätt att fortsätta och vidareutveckla en interaktion som skett ansikte mot ansikte. Respondenterna är alla väl medvetna om den publiksegregation de gör på de olika kontona. De spelar olika roller och jobbat med sina olika regioner inför olika publiker, vilket gör att de är noga med att publikerna inte blandas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-06-28Author
Andersson Björk, Anna
Keywords
Instagram, ungdomar, parintervjuer, självrepresentation, publiksegregation
Series/Report no.
1077