dc.contributor.author | Sundqvist, Amanda | |
dc.date.accessioned | 2019-07-01T07:20:47Z | |
dc.date.available | 2019-07-01T07:20:47Z | |
dc.date.issued | 2019-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60735 | |
dc.description.abstract | Ofta upplever elever i grundskolan att textuppgifter i matematikläromedel är för abstrakta. Ge- nom att konkretisera dessa uppgifter genom laborativt material kan eleverna utveckla sin för- ståelse att se sambandet mellan konkret och abstrakt innehåll. Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka om lärare använder laborativt material när de konkretiserar textuppgif- terna, och hur det sker i praktiken, genom att intervjua och observera en årskurs 1 lärare i grundskolan. Observationen användes som en förlängning av intervjun, detta för att antingen kunna bekräfta eller motbevisa det som läraren berättat. Denna studies frågeställningar berörde hur lärare motiverar användningen av laborativt material samt hur materialen representeras i praktiken. Vidare visar tidigare forskning på att genom rörelse, eller att "zappa", mellan olika former av representationer och uttryck blir kopplingen mellan konkret och abstrakt tydligare för eleverna. Valet bakom det laborativt material är däremot inte alltid så uppenbart. Valen kan komma att vara avgörande för om elevernas uppmärksamhet riktas mot materialet och dess egenskaper, istället för vad det skall representera sett till det matematiska innehållet som skall beröras vid aktiviteten. Resultatet av denna studie visar att laborativt material har en viktig roll för att ut- veckla elevernas sätt att upptäcka sambandet mellan konkret och abstrakt innehåll, samtidigt som det bör ses som ett verktyg för stöttning, för att inte överta lärandet. Genom de dragna parallellerna från resultatet, till den tidigare forskning, blev det uppenbart att olika faktorer, som semiotiska resurser, laborativt material och lärarens tydlighet och med stöttning är av stor betydelse för att eleverna skall kunna förstå textuppgifterna, som kan upplevas svåra att läsa. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | L3XA1AVT19-2930-002 | sv |
dc.subject | Laborativt material; Matematik; Läraren; Konkretisering; Konkret; | sv |
dc.title | En kvalitativ studie om laborativt material i matematikundervisningen | sv |
dc.title.alternative | A Qualitative Study of Manipulative Material in Mathematics | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |