• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från decentralisering till lärarlönelyft - En studie om sex lärares upplevelser av professions- förändringar

From the decentralization to the increased wages for teachers (lärarlönelyftet) - A study about six teachers experiences of the professionalization changes

Abstract
Det finns många debatter och forskning om läraryrket får kallas för en profession eller inte och ifall lärarprofessionen ska räknas som en stark eller en svag profession. Det har gjorts ett antal reformer såsom lärarlegitimationsreformen och karriärtjänstreformen med förstelärare och lärar- lönelyftet för att stärka lärarprofessionen. Det här examensarbetets syfte är hur lärare som arbetat innan införandet av lärarlegitimationen 2011 ser på reformerna och ifall de tycker att reformerna har stärkt professionen eller inte. Frågeställningarna till det här examensarbetet är; 1. Hur uppfattar lärare lärarlegitimationens påverkan på lärarprofessionen? 2. Hur uppfattar lärare förstelärartjänsternas påverkan på lärarprofessionen? 3. Hur uppfattar lärare lärarlönelyftets påverkan på lärarprofessionen? För att ta reda på vad lärarna anser så har legitimerade lärare i Göteborg intervjuats med semi- strukturerade intervjuer. Intervjuerna har utgått från en och samma intervjuguide angående deras tankar och åsikter om lärarlegitimationen, förstelärartjänsten och lärarlönelyftet. Efter att ha analyserat intervjuerna är ett av resultaten att förstelärartjänsten inte har hjälpt till att stärka professionen enligt lärarna. Detta eftersom lärarna tycker att karriärtjänstreformen med för- stelärartjänsterna har delat upp lärarna i “bra” lärare och i “dåliga” lärare. Det är även få lärare som är positivt inställda till lärarlönelyftet utan tycker istället att det ska satsas på att höja alla lärares löner. Införandet av lärarlegitimationen är samtliga lärare positivt inställda till och tycker att det har hjälpt till att stärka lärarprofessionen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60743
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_60743_1.pdf (454.2Kb)
Date
2019-07-01
Author
Pettersson, Matilda
Keywords
Förstelärare, karriärtjänstreformen, lärarlegitimation, lärarprofession, lärarlönelyftet, profession och skolreformer
Series/Report no.
VT19-2930-041-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV