Visa enkel post

dc.contributor.authorNilsson, Olivia
dc.date.accessioned2019-07-01T09:22:01Z
dc.date.available2019-07-01T09:22:01Z
dc.date.issued2019-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60745
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Frågeställningarna blev såle- des: vilka faktorer påverkar lärarnas syn på utomhusundervisningen som undervisningsmo- dell? Hur praktiserar lärare olika ämnen i sin undervisning? Vilka positiva och negativa konse- kvenser har lärare upplevt när de arbetar med utomhuspedagogik och hur hanteras de nega- tiva konsekvenserna? Studien utgår från ett lärarperspektiv där deltagarna beskriver hur och förklarar varför de tar ut sina lektioner i närområdet. Samtliga lärare strävar efter att förstärka elevernas relation till in- nehållet. Resultatet visar att det finns fyra faktorer som behöver fungera för att utomhusunder- visningen ska kunna genomföras. Den första faktorn handlar om lärarnas mentala inställning till naturen, men även en lärandeteori om att eleverna ska få delta i sitt eget lärande i en längre process. Den andra faktorn är att läraren helst inte ska sätta upp för höga förväntningar på sig själv, eftersom det är en inlärningsprocess både för eleverna och för läraren att vistas utomhus. Fortsättningsvis behandlar den tredje faktorn rektorns engagemang och hur hen påverkar lärar- nas planeringsarbete och genomförande. Den fjärde och sista faktorn handlar om vårdnadsha- varnas dolda påverkan på lärarens arbete. Studien visar att det finns flera positiva konsekvenser som utomhusundervisningen kan bidra med. Några exempel är: gratis resurser från naturen och ett större antal elever som förstår äm- nesinnehållet jämfört med inomhus. Utöver det bidrar utevistelsen även till mer rörelse och utveckling av både elevens kognitiva, emotionella och sociala förmågor. Den första av de två negativa konsekvenserna studien visar handlar om att undervisningsmodellen kräver en lång inlärningsprocess. Den andra handlar om elevernas säkerhet. Dock finns det åtgärder som lä- rarna vidtagit för att motverka problemen: att ge eleverna möjlighet att förstå lektionens syfte, fastställande av avgränsningar och regler som gäller utomhus. Slutligen försöker lärarna orga- nisera verksamheten så att de kan vara flera pedagoger ute samtidigt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT19-2930-047-L3XA1Asv
dc.subjectgrundskolans yngre åldrar, matematik, naturorienterande ämnen, samhällsoriente- rade ämnen, bild, svenska, värdegrund, natur, formell utomhuspedagogik, didaktiska relationen, utomhusundervisningsv
dc.titleAtt omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.sv
dc.title.alternativeTo relocate the lesson. A qualitative inter- view study on teachers' experiences of outdoor education in primary school.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post