dc.contributor.author | Larsson, Sofie | |
dc.date.accessioned | 2019-07-01T09:25:56Z | |
dc.date.available | 2019-07-01T09:25:56Z | |
dc.date.issued | 2019-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60746 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning Skolan ska vara en likvärdig plats för eleverna att främja sociala relationer, kunskap och eget ansvar. Vidare ska skolan bidra till elevernas möjlighet till utveckling och lust att lära (Skol- verket, 2018). Syftet med denna kvalitativa studie är att genom intervjuer, ta reda på hur lärare ser på att använda naturen som ett utvidgat klassrum, och om det kan bidra till ökat lärande för eleverna. Samt vilka fördelar respektive nackdelar lärare ser med att använda utomhuspedago- gik i undervisningen. Studiens resultat belyser det lärare anser vara positiva effekter med ut- omhuspedagogik, och hur bra anpassnings- och inkluderingsmöjligheterna är för en likvärdig utbildning. Avslutningsvis diskuteras intressanta tankar om utomhuspedagogiken och dess följ- der, fördelar och nackdelar, samt om utomhusundervisning kan leda till exkludering av eleverna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-2930-054-L3XA1A | sv |
dc.subject | Utomhuspedagogik, upplevelser, sinnen, inkludering, exkludering, motorik, hälsa, lärande, utveckling | sv |
dc.title | Utomhuspedagogikens natur- en kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 använder naturen som ett utvidgat klassrum. | sv |
dc.title.alternative | The Nature of Outdoor Education- a qualitative study about how primary school teachers use the nature as an expanded classroom. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |