dc.contributor.author | Jaqueline, Lundqvist | |
dc.date.accessioned | 2019-07-01T11:38:34Z | |
dc.date.available | 2019-07-01T11:38:34Z | |
dc.date.issued | 2019-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60751 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att genom en enkätundersökning bidra med kunskap om de tillfråga- de lärarnas syn på multimodalt arbete i läs- och skrivundervisningen i årskurs F-6. Till syftesbeskrivningen kopplas följande forskningsfrågor: • Hur beskriver de tillfrågade lärarna att de arbetar för att skapa multimodalt arbete inom läs- och skrivundervisning? • Vilka uttrycksformer och digitala resurser kombineras multimodalt i de tillfrågade lärarnas undervisning inom läs- och skrivundervisningen? • Hur motiverar de tillfrågade lärarna sin beskrivna multimodala undervisning inom läs- och skrivundervisning? I studien användes kvantitativ metod i form av enkät. Respondenterna var lärare i årskurs F-3 och årskurs 4-6. Enkäten utformades i Google formulär utifrån syfte och frågeställningar och skickades ut i en sluten Facebook-grupp för lärare som heter Mitt lilla klassrum på nätet. En- käten bestod av 13 frågor av varierande form där endast några få frågor var öppna frågor. Sammanlagt fick jag in fullständiga enkätsvar från 40 olika lärare i årskurs F-6. Data analyse- rades genom analys av frågornas svar kopplat till tidigare forskning och teorier. Responden- ternas svar jämfördes och kopplades till varandra utifrån syfte och frågeställningar. Resultatet visade att samtliga lärare i undersökningen anser att de arbetar multimodalt i läs- och skrivundervisningen. Filmer, bildskapande, datorer, musik, interaktiv whiteboard och dramatiseringar är de multimodala uttryckssätt/verktyg som lärarna använder i störst utsträck- ning. Resultatet visar även att nästan hälften av respondenterna använder multimodalt arbete 1-4 gånger i veckan, vilket står i konstrast till att de flesta respondenter tycker att det är viktigt med multimodalt arbete i undervisningen. Respondenterna är i stor utsträckning eniga om att multimodalt arbete berikar undervisningen för eleverna. Deras motiveringar är att sinnen, känslor och uttryck stöttar eleverna genom att motivera eleverna och fördjupa ämneskunskaperna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-2930-026-L3XA1A | sv |
dc.subject | Multimodalt arbete, modaliteter, semiotiska system, meningsskapande, undervisning, grundskola årskurs 1-6 | sv |
dc.title | Multimodalt arbete i undervisningen. | sv |
dc.title.alternative | Multimodal teaching | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |