Med kulturen som (värdeskapande) hyresgäst. En etnografisk studie om Göteborgs Stads arbete med kultur, lokaler och stadsplanering
Sammanfattning
Som en följd av Göteborgs stadsomvandlingsprojekt Älvstaden försvinner många av de billiga lokalerna som stadens kulturutövare är i behov av för att utöva sin konst. Samtidigt som kulturens materiella infrastruktur försvagas har kultur fått en större roll att spela i stadens stadsutvecklingsstrategier. Mot bakgrund av det syftar den här uppsatsen till att undersöka hur Göteborgs Stad inom sin förvaltning hanterar frågan om behovet av lokaler för kulturverksamheter i Göteborg idag. Genom etnografiska metoder och analyser, där intervjuer och deltagande observationer på tjänstepersoners arbetsplatser utgör största del av min empiri, undersöks frågan utifrån en kritisk kulturteoretisk ram. Resultatet visar på att stadens tjänstepersoner har två olika diskurser om lokalfrågan att förhålla sig till när de ska möjliggöra för kulturlokaler i Göteborg. Dessa är diskursen om kulturlokaler som attraktivitetsstrategi och diskursen om kulturlokaler som en demokratisk infrastruktur. Genom administrativa och hierarkiska hinder skapas en situation där tjänstepersonernas arbete med att möjliggöra för kulturlokaler främst formas av attraktivitetsdiskursen utifrån vilket värde som kulturverksamheterna tillför till Göteborgs Stad. Detta leder till att de konkreta vägar som tjänstepersonerna ser för att möjliggöra för de välbehövda lokalerna riskerar att urholka sig själva och att kulturverksamheter trängs längre ut ur staden. Uppsatsens visar dock också på att tjänstepersonerna genom sitt arbete öppnar upp för att diskursen om kulturlokaler som en demokratisk infrastruktur kan komma att växa i framtida Göteborg.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The city of Gothenburg is currently carrying out a major development project, River City (Älvstaden). As a consequence of the development, affordable premises that artists are in need of for practicing cultural activities are disappearing. While the cultural material infrastructure is being reduced, ‘culture’ is getting an all the more central role in the city’s urban development strategies. In light of this, the present study examines how the City of Gothenburg, within its municipal administration, addresses the necessity to provide new affordable premises for cultural activities to remain in Gothenburg today. Through ethnographic methods and analysis, where interviews and participatory observations at the workplace of public officials make up most of the empirical data, the study uses a critical cultural-theoretical framework to examine the work of the municipality. The result shows that the city's public officials relate to two different discourses when they are trying to enable that cheap building and studios are available for artists in Gothenburg; the discourse of attractivity and the discourse of cultural premises as a democratic infrastructure. Through administrative and hierarchical obstacles, a situation is created where the public officials’ work to enable cultural premises is primarily shaped by the discourse of attractivity, based on the value that the cultural producer is expected to bring to the city. This means that the substantial ways for the public officials to enable the much-needed premises of cheap studios, risk eroding themselves leading to gentrification of the city’s cultural producers. However, the thesis also shows that the public officials, through their work, open up to the possibility that the discourse on cultural premises as a democratic infrastructure may grow in future Gothenburg.
Fil(er)
Datum
2019-07-01Författare
Kjellberg, Ida
Nyckelord
kultur
demokrati
lokaler
stadsplanering
stadsutvecklingsstrategier
kulturplanering
autenticitet
entreprenörsurbanism
gentrifiering
marknadshyror
culture
democracy
urban development strategies
cultural planning
urban planning
authenticity
entrepreneurial urbanism
gentrification
market rental
Språk
swe