dc.contributor.author | Broman, Carl | |
dc.date.accessioned | 2019-07-02T07:39:58Z | |
dc.date.available | 2019-07-02T07:39:58Z | |
dc.date.issued | 2019-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60823 | |
dc.description.abstract | Uppsatsens syfte är att analysera hur lärarstudenters PCK (pedagogical content knowledge) påverkas genom att delta i learning studies inom det naturorienterande ämnet fysik. Syftet uppnås genom att besvara följande frågeställningar: • Hur resonerar lärarstudenter kring det ämnesinnehåll som de ska och har undervisat i och förändras det under learning studyn? • Hur resonerar lärarstudenter kring kritiska aspekter i början av studien respektive slutet av studien och hur förändras det under learning studyn? • Hur utvecklas studenternas Pedagogical Content Knowledge under arbetets gång? En fallstudie genomfördes för att kunna besvara undersökningens frågeställningar och uppnå syftet med undersökningen. Fallstudien fokuserar på en grupp med tre lärarstudenter med inriktning årskurs 4-6, som läste sitt andra på Göteborgs universitet och deltog i en learning study som del av kursen L6NT10 V17 (Naturorienterande ämnen och teknik för lärare åk 4- 6). Studenternas resonemang under denna learning study transkriberades och tematiserades efter uppsatsens frågeställningar och syfte. Resultatdelen delas in i tre olika teman. Tematiseringen är direkt kopplade till forskningsfrågorna. Första temat berör resonemang kring ämnesinnehåll, andra temat berör resonemang kring kritiska aspekter och tredje temat berör resonemang kring PCK. Resultatet angående resonemang kring ämnesinnehåll visar på att resonemangen sker kring de begrepp som ämnesinnehållet kretsar kring och att studenterna spenderar mycket tid till att utveckla sina egna förståelser av ämnesinnehållet. Studenterna utvecklar kunskaper kring de begrepp som ämnesinnehållet berör och kring vad ytspänning innebär. Resultatet angående resonemang kring kritiska aspekter visar på att resonemangen sker vid diskussioner och handledningstillfällen kring de begrepp som ingår i arbetet med learning study och att studenternas förståelse av kritiska aspekter utvecklas under arbetets gång. Utifrån resonemangen utvecklar studenterna dels förståelse för kritiska aspekter som begrepp och de specifika kritiska aspekterna kopplat till begreppet ytspänning. Resultatet angående resonemang kring PCK visar på en avsaknad av resonemang kring PCK i början av arbetet men ju mer studenternas kunskaper kring ämnesinnehållet ökar desto mer börjar studenterna resonera kring didaktiska tankar i förhållande till ämnesinnehållet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-2930-007-L6XA1A | sv |
dc.subject | science teachers, pedagogical content knowledge, learning study, teacher students´ learning | sv |
dc.title | Lärarstudenters utveckling av PCK vid deltagande i learning studies. | sv |
dc.title.alternative | Teacher students’ development of PCK while participating in learning studies. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |