Show simple item record

dc.contributor.authorAlm, Lisa
dc.date.accessioned2019-07-02T08:30:25Z
dc.date.available2019-07-02T08:30:25Z
dc.date.issued2019-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60834
dc.description.abstractSvenska elevers matematikkunskaper fortsätter att falla i PISA-undersökningar, samtidigt som Skolverket (2015) går ut med en rapport där dessa resultat inte beror på elevers brist på motivation. Detta leder till utgångspunkt för att i denna studie eftersöka om det finns faktorer som påverkar hur lärare undervisar matematik, och om i sådana fall, vad dessa faktorer är för några. Med hjälp av en större enkätundersökning samt tolv semistrukturerade intervjuer med behöriga verksamma matematiklärare på låg- och mellanstadiet har detta kunnat undersökas. Fem viktiga byggstenar som har tagits fram i tidigare forskning presenteras som mitt teoretiska ramverk för att kunna bedriva en matematikundervisning och de är kunskap, attityd, skicklighet, syn på matematik och behörighet (Schulman 1986; Ernest, 1989; Huda, 2018) Utifrån dessa fem byggstenar, resultaten från enkäten och intervjuerna så har resultat och en tillhörande diskussion kunnat presenteras där det framkommer att lärare anser att det finns flertal faktorer som påverkar deras sätt att planera och genomföra en viss önskad matematikundervisning. Faktorerna är både av organisatoriska och professionella, lärarnas eget, slag som vilket utreds och förankras i tidigare forskning om lärare som undervisar i matematik och faktorer som påverkar matematikundervisningen. Några olika tydliga både hindrande och gynnande faktorer som presenteras är bland annat lärarens egna kunskap, brist på planeringstid, samt kollegialt samarbete.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT19-2930-039-L6XA1Asv
dc.subjectfaktorer, matematikundervisning, lärare, påverkansv
dc.titleFaktorer som påverkar hur lärare bedriver sin matematikundervisningsv
dc.title.alternativeFactors that affect how teachers conduct their mathematics teaching.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record