Show simple item record

dc.contributor.authorWilhelm, Mira
dc.date.accessioned2019-07-02T08:38:47Z
dc.date.available2019-07-02T08:38:47Z
dc.date.issued2019-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60840
dc.description.abstractSyftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas uppfattningar om gruppindelning av elever för att möjliggöra lärandet i naturvetenskap. Detta kan besvaras genom följande frågeställningar: - Vilka resonemang för lärare om gruppindelningen av elever i samband med undervisning i naturvetenskap? - På vilka sätt anser naturvetenskapslärare att lärandet möjliggörs genom gruppindelning? För att besvara studiens syfte och frågeställning använde jag mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och gjorde en tematisk innehållsanalys. Resultaten visar att lärarna för olika resonemang om gruppindelning av elever i samband med undervisningen i naturvetenskap. Vidare resultat visar att det är ämnesinnehållet, arbetssättet, materialet och relationen mellan eleverna som styr gruppindelningen. Slutligen visar resultaten också att lärande i naturvetenskap möjliggörs när eleverna lär av varandra, kommunicerar med läraren och reflekterar och kommunicerar med varandra.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT19-2930-047-L6XA1Asv
dc.subjectgrupparbete, naturvetenskap, grundskolansv
dc.titleLärares resonemang om gruppindelning och lärandemöjligheter i naturvetenskapsv
dc.title.alternativeTeachers' reasoning of grouping students and learning opportunities in sciencesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record