Show simple item record

dc.contributor.authorShouedi Zackrisson, Ranin
dc.date.accessioned2019-07-02T09:09:12Z
dc.date.available2019-07-02T09:09:12Z
dc.date.issued2019-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60850
dc.description.abstractFöljande studie syftar till att undersöka vad lärare säger att de gör för att skapa ett positivt klassrumsklimat och vilka faktorer lärarna beskriver som bidragande till det positiva klimatet i klassrummet. Arbetet belyser även aspekter som arbetsro, humor och konflikthantering. Studien innehåller en litteraturöversikt som består av vetenskaplig forskning och litteratur. Därefter beskrivs de kvalitativa intervjuerna som användes för att samla empirin. Samtliga respondenter är mellanstadielärare och är verksamma i någon eller några av årskurserna fyra, fem eller sex. De deltagande lärarna delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta i olika klasser och elevgrupper. Några viktiga aspekter som uppmärksammades under intervjuerna är betydelsen av strukturer, rutiner, regler, humor, att hjälpa eleverna att våga ta för sig och höras i klassrummet samt rättvisa i konflikthantering. Lärarnas beskrivna handlingar i föregående områden analyserades utifrån Lindqvists (2015) ödmjuka och orubbliga blickar. De två olika blickarna är motsatsen till varandra men tillsammans utgör de en helhet. De framträdande resultaten i studien är lärarnas uppfattningar kring att se eleverna, vad arbetsro egentligen innebär samt att som lärare våga visa sina brister.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT19-2930-052-L6XA1Asv
dc.subjectmellanstadielärare, positivt klassrumsklimat, lärar-elevrelationer, lärarroll, konflikthantering, humor och arbetsrosv
dc.titleVad innebär ett positivt klassrumsklimat? – En intervjustudie om några mellanstadielärares uppfattningar.sv
dc.title.alternativeWhat does a positive classroom climate mean? – An interview study on some middle school teacher’s perceptions.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record