En studie om unga gymnasiekvinnors syn på kvinnligt
dc.contributor.author | Svensson, Robert | |
dc.date.accessioned | 2006-07-06T08:20:45Z | |
dc.date.available | 2006-07-06T08:20:45Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/609 | |
dc.description.abstract | Abstract Arbetets titel: En studie om unga gymnasiekvinnors syn på kvinnligt Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för det nya lärarprogrammet Sidantal: 17 Författare: Robert Svensson Handledare: Lisbeth Lewander Tidpunkt: Vårterminen 2006 Bakgrund: Mitt intresse för genus och i synnerhet av unga kvinnors syn på den mediala produktionen av kvinnlighet samt det allmänna betraktandet av unga kvinnor och män som olika samhällskategorier anser jag är viktigt att ha studerat för att bättre kunna förstå unga kvinnors livssituationer och på så sätt bli en bättre lärare. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur unga kvinnor på gymnasiet ser på kvinnlighet. Detta för att få insikt i betydelsen av genus d.v.s. hur unga kvinnor upplever sin situation. Slutsatser: Att unga kvinnor var medvetna om och påverkades av den idealbild av kvinnlighet som fördes fram i medierna var tydlig. Dock ansåg de unga kvinnorna att denna bild var felaktig samt att det genetiska arvet inte var det centrala utan att det var hur man socialiserades d.v.s. uppfostrades. De unga kvinnorna ansåg inte att kvinnor och män bör betraktas som olika samhällskategorier, även om biologiska skillnader fanns liksom skillnader mellan unga kvinnor på olika gymnasiala inriktningar eller program. Jag anser att det är viktigt att man som blivande lärare är medveten om unga kvinnornas situation och aktivt arbetar för jämlikhet i klassrummen. | eng |
dc.format.extent | 138111 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 1800-02 | eng |
dc.title | En studie om unga gymnasiekvinnors syn på kvinnligt | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |