En studie om unga gymnasiekvinnors syn på kvinnligt
Sammanfattning
Abstract
Arbetets titel: En studie om unga gymnasiekvinnors syn på kvinnligt
Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för det nya
lärarprogrammet
Sidantal: 17
Författare: Robert Svensson
Handledare: Lisbeth Lewander
Tidpunkt: Vårterminen 2006
Bakgrund: Mitt intresse för genus och i synnerhet av unga kvinnors syn på
den mediala produktionen av kvinnlighet samt det allmänna
betraktandet av unga kvinnor och män som olika samhällskategorier
anser jag är viktigt att ha studerat för att bättre kunna
förstå unga kvinnors livssituationer och på så sätt bli en bättre
lärare.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur unga kvinnor på gymnasiet
ser på kvinnlighet. Detta för att få insikt i betydelsen av genus
d.v.s. hur unga kvinnor upplever sin situation.
Slutsatser: Att unga kvinnor var medvetna om och påverkades av den idealbild
av kvinnlighet som fördes fram i medierna var tydlig.
Dock ansåg de unga kvinnorna att denna bild var felaktig samt
att det genetiska arvet inte var det centrala utan att det var hur
man socialiserades d.v.s. uppfostrades.
De unga kvinnorna ansåg inte att kvinnor och män bör betraktas
som olika samhällskategorier, även om biologiska skillnader fanns
liksom skillnader mellan unga kvinnor på olika gymnasiala
inriktningar eller program. Jag anser att det är viktigt att man
som blivande lärare är medveten om unga kvinnornas situation
och aktivt arbetar för jämlikhet i klassrummen.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Svensson, Robert
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1800-02
Språk
swe