BARN HAR ALLTID RÄTT(IGHETER). En studie om hur bedömningar av barns mognad påverkar barns delaktighet i Socialtjänstens utredande arbete.
Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka vilken roll bedömningar av barns mognad spelar i
socialsekreterares arbete i samband med utredningar av barns behov. För att besvara
studiens syfte formulerades tre frågeställningar. Den första handlade om
socialsekreterares uppfattning om vad bedömningar av mognad kan innebära i
utredningar av barns behov. Den andra frågeställningen avsåg hur rådande
organisatoriska riktlinjer påverkar socialsekreterares bedömning av barns mognad.
Den tredje frågeställningen avsåg huruvida mognadsbedömningar leder till att barn
får den information de har rätt till. För att besvara frågeställningarna intervjuade vi
socialsekreterare och analyserade empirin med stöd av tematisk analys. Resultatet
visade att socialsekreterare upplever att bedömningar av barns mognad är
komplexa. Socialsekreterare efterfrågar riktlinjer kring sätt att handla i
genomförandet av mognadsbedömningar. Osäkerhet kring genomförandet kan ha
en negativ påverkan på barns delaktighet. Bedömningar av mognad kan enligt
resultatet vara ett sätt för socialsekreterare att anpassa information efter barnet hen
möter. Det kan även vara ett sätt att skydda barn från information som enligt
socialsekreterare riskerar att skada barnet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2019-07-08Författare
Hancock, Diana
Blomqvist, Lina
Nyckelord
barn, rättigheter, delaktighet, mognad, socialsekreterare, barnperspektiv
Språk
swe