Aspekter på lärande och läromedel: En undersökning av lärares val av läromedel i skolans hem- och konsumentkunskap
Sammanfattning
Abstrakt
Arbetets titel: Aspekter på lärande och läromedel: En undersökning av lärares val av
läromedel i skolans hem- och konsumentkunskap
Arbetets art: Examensarbete (10p) i det allmänna utbildningsområdet
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Sidantal: 35
Författare: Anna Freij och Camilla Settergren
Handledare: Ingrid Cullbrand
Examinator: Helena Åberg
Tidpunkt: Vårterminen 2006
Nyckelbegrepp: Läromedel, hem- och konsumentkunskap, konsumentekonomi, Läroplan
Lpo 94, lärande
Bakgrund
Lärares arbetsuppgifter innebär idag tolkningar av nationella och kommunala dokument,
däribland kursplaner, som sedan skall förankras i praktiken. Vi har ställt oss frågande om
dessa tolkningar kan göras oberoende av den undervisandes syn på lärande och om dennes
synsätt blir avgörande för valet av läromedel? Utgångspunkten för detta arbete har därför varit
lärares syn på lärande. Under delar av vår verksamhetsförlagda utbildning i hem- och
konsumentkunskap har vi uppmärksammat läromedlens betydande roll i undervisning.
Syfte
Syftet har varit att beskriva på vilka grunder lärare väljer läromedel i sin undervisning i hemoch
konsumentkunskap, då specifikt lärares val av läromedel inom kunskapsområdet
konsumentekonomi. Ett delsyfte var också att undersöka hur lärares syn på lärande förhåller
sig till läroplanen Lpo 94. Följande frågeställningar har legat till grund för den
intervjuundersökning som genomförts:
Vilka läromedel används för att nå de syften och mål som behandlar konsumentekonomiska
frågor i grundskolans kursplan för hem- och konsumentkunskap?
På vilka grunder väljer lärare att använda just dessa läromedel?
Är lärarnas syn på lärande i överensstämmelse med den som uttrycks i läroplanen Lpo 94?
Metod
Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Intervjuernas frågeområden
behandlade aspekter på lärande och läromedelsval i konsumentekonomi. Fem lärare som
undervisar i hem- och konsumentkunskap har deltagit i undersökningen. Arbetets resultat
bygger på en analys av intervjuerna samt en analys av lärandeaspekter i läroplanen Lpo 94.
Slutsatser
Arbetet visar på att läromedel påverkar lärares utformning av undervisning. Speciellt
märkbart är att läroboken har en betydelsefull och framträdande roll i såväl teoretiska som
praktiska inslag. Valet av läromedel görs av lärare på olika sätt och i skilda syften. Vårt
resultat visar på att det finns två inriktningar bland lärare i deras val av läromedel.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Freij, Anna
Settergren, Camilla
Nyckelord
hem- och konsumentkunskap
Läromedel
Lpo 94
lärande
Läroplan
konsumentekonomi
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2820-09
Språk
swe