Tovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till utveckling?
Abstract
Abstract
Titel: Tovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till
utveckling?
Författare: Annelie Rossäng och Angela Strömberg
Typ av arbete: Examensarbete (10p)
Handledare: Petra Orrbeck
Examinator: Marléne Johansson
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet
Tidpunkt: Vårterminen 2006
Rapportnummer: VT06-2820-10
Bakgrund
Under den verksamhetsförlagda utbildningsdelen, VFU har vi båda upplevt att tovning inte är
så frekvent i textilslöjden. Då vi tycker att arbetet med ull är en inspiration i sig och materialet
inbjuder till kreativitet och skaparlust, ville vi ta reda på hur några slöjdlärare utöver våra
egna VFU-handledare arbetar.
Syfte
Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur några verksamma slöjdlärare undervisar i
tovning i skolslöjden idag. För att ytterligare försöka kartlägga vilka möjligheter och
eventuella begränsningar som kan finnas med tovning i skolslöjden vill vi även göra en
jämförande praktisk undersökning. Med hjälp av djupintervjuerna, vårt eget tovningsarbete
och litteraturgenomgång vill vi undersöka och jämföra denna slöjdtekniks pedagogiska
kvalitéer.
Metod
Uppsatsen bygger på resultatet av de djupintervjuer med några verksamma textillärare som vi
genomfört. Våra antaganden baseras även på en egen praktiska undersökning av olika
tovningstekniker. Vidare har vi genomgående haft våra erfarenheter från VFU att falla tillbaka
på. Litteratur passande för ämnet har också använts.
Resultat
Samtliga av de tillfrågade lärarna var entusiastiska och positivt inställda till att arbeta med ull
och tovning. De tillfrågade lärarna undervisade eleverna i både våttovning och torrtovning,
dock var torrtovning inte lika vanligt, varken som enskild teknik eller som komplement till
våttovning. Några andra nyare tovningstekniker hade inte anammats av lärarna t.ex.
nunotovning och Doredo. Enligt de tillfrågade lärarna inbjuder tovningsteknikerna till stor
kreativitet, skaparglädje och tillfredsställelse hos eleverna. Några ansåg dessutom att tovning
är en källa till lugn, harmoni och sinnlig njutning. Tovning är en teknik med många
möjligheter till verklighetsförankrad undervisning om produktionskedjan – från råvara till
färdig produkt. Undervisning i tovning kan enligt vår åsikt behandla flera av strävansmålen i
kursplanen för slöjd. Arbetet med tovning kan även förena förmedlandet av kunskaper om
gamla hantverkstraditioner och vårt svenska slöjdarv med ett nytänkande, förutsättningslöst
och kreativt arbete i slöjden.
Nyckelord: Tovning, ull, textilslöjd, kursplan för slöjd, slöjdtradition, slöjdteknik
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Strömberg, Angela
Rossäng, Annelie
Keywords
kursplan för slöjd
slöjdteknik
Tovning
ull
textilslöjd
slöjdtradition
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2820-10
Language
swe