• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till utveckling?

Abstract
Abstract Titel: Tovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till utveckling? Författare: Annelie Rossäng och Angela Strömberg Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Petra Orrbeck Examinator: Marléne Johansson Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Tidpunkt: Vårterminen 2006 Rapportnummer: VT06-2820-10 Bakgrund Under den verksamhetsförlagda utbildningsdelen, VFU har vi båda upplevt att tovning inte är så frekvent i textilslöjden. Då vi tycker att arbetet med ull är en inspiration i sig och materialet inbjuder till kreativitet och skaparlust, ville vi ta reda på hur några slöjdlärare utöver våra egna VFU-handledare arbetar. Syfte Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur några verksamma slöjdlärare undervisar i tovning i skolslöjden idag. För att ytterligare försöka kartlägga vilka möjligheter och eventuella begränsningar som kan finnas med tovning i skolslöjden vill vi även göra en jämförande praktisk undersökning. Med hjälp av djupintervjuerna, vårt eget tovningsarbete och litteraturgenomgång vill vi undersöka och jämföra denna slöjdtekniks pedagogiska kvalitéer. Metod Uppsatsen bygger på resultatet av de djupintervjuer med några verksamma textillärare som vi genomfört. Våra antaganden baseras även på en egen praktiska undersökning av olika tovningstekniker. Vidare har vi genomgående haft våra erfarenheter från VFU att falla tillbaka på. Litteratur passande för ämnet har också använts. Resultat Samtliga av de tillfrågade lärarna var entusiastiska och positivt inställda till att arbeta med ull och tovning. De tillfrågade lärarna undervisade eleverna i både våttovning och torrtovning, dock var torrtovning inte lika vanligt, varken som enskild teknik eller som komplement till våttovning. Några andra nyare tovningstekniker hade inte anammats av lärarna t.ex. nunotovning och Doredo. Enligt de tillfrågade lärarna inbjuder tovningsteknikerna till stor kreativitet, skaparglädje och tillfredsställelse hos eleverna. Några ansåg dessutom att tovning är en källa till lugn, harmoni och sinnlig njutning. Tovning är en teknik med många möjligheter till verklighetsförankrad undervisning om produktionskedjan – från råvara till färdig produkt. Undervisning i tovning kan enligt vår åsikt behandla flera av strävansmålen i kursplanen för slöjd. Arbetet med tovning kan även förena förmedlandet av kunskaper om gamla hantverkstraditioner och vårt svenska slöjdarv med ett nytänkande, förutsättningslöst och kreativt arbete i slöjden. Nyckelord: Tovning, ull, textilslöjd, kursplan för slöjd, slöjdtradition, slöjdteknik
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/611
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT06-2820-10.pdf (225.6Kb)
Date
2006
Author
Strömberg, Angela
Rossäng, Annelie
Keywords
kursplan för slöjd
slöjdteknik
Tovning
ull
textilslöjd
slöjdtradition
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2820-10
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV