“Tror du han är sur?” - svenska föräldrars användning av mentaliserande språk
Abstract
Hur föräldrar använder mentaliserande språk har visat sig påverka hur tidigt barn utvecklar sin “Theory of Mind”. Syftet med denna studie var att undersöka huruvida föräldrars användning av mentaliserande språk påverkas av barns ålder och kön, samt förälderns kön. Femtioen föräldrar samtalade med sina barn om tio bilder vid två tillfällen, när barnen var två respektive tre år. Samspelet spelades in och analyserades utifrån hur mycket och vilken kategori (kognitioner, känslor, önskningar) av mentaliserande språk föräldrarna använde. Föräldrarna sade fler mentaliserande ord när barnen var äldre. Redan när barnen var två år använde föräldrarna mycket kognitionsord, vilket skiljer sig från tidigare studier. Gällande könsskillnader fanns vissa signifikanta resultat men inga entydiga mönster. Möjliga orsaker till resultaten beskrivs i diskussionen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-07-26Author
Thyni, Tobias
Hagsten, Oscar
Language
swe