Show simple item record

dc.contributor.authorThyni, Tobias
dc.contributor.authorHagsten, Oscar
dc.date.accessioned2019-07-26T07:47:42Z
dc.date.available2019-07-26T07:47:42Z
dc.date.issued2019-07-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61246
dc.description.abstractHur föräldrar använder mentaliserande språk har visat sig påverka hur tidigt barn utvecklar sin “Theory of Mind”. Syftet med denna studie var att undersöka huruvida föräldrars användning av mentaliserande språk påverkas av barns ålder och kön, samt förälderns kön. Femtioen föräldrar samtalade med sina barn om tio bilder vid två tillfällen, när barnen var två respektive tre år. Samspelet spelades in och analyserades utifrån hur mycket och vilken kategori (kognitioner, känslor, önskningar) av mentaliserande språk föräldrarna använde. Föräldrarna sade fler mentaliserande ord när barnen var äldre. Redan när barnen var två år använde föräldrarna mycket kognitionsord, vilket skiljer sig från tidigare studier. Gällande könsskillnader fanns vissa signifikanta resultat men inga entydiga mönster. Möjliga orsaker till resultaten beskrivs i diskussionen.sv
dc.language.isoswesv
dc.title“Tror du han är sur?” - svenska föräldrars användning av mentaliserande språksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record