• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Invandrarelevers tankar om sitt framtida yrkesval – en fallstudie på en mångkulturell friskola i Göteborg

Abstract
Abstrakt Marija Jugovic: Invandrarelevers tankar om sitt framtida yrkesval – en fallstudie på en mångkulturell friskola i Göteborg Göteborgs Universitet: Lärarprogrammet, Examensarbete inom lärarutbildningen 2006 Nyckelord: elever med utländsk bakgrund, infödda svenska elever, modersmål, tvåspråkigheten Olika rapporter från bland annat Skolverket och andra myndigheter visar på invandrarelevers sämre resultat i grundskolan jämfört med infödda svenska elevers och därmed invandrarelevers försämrade framtidsutsikter. Särskilt svaga resultat presterar invandrarelever i ”invandrartäta” skolor. Uppsatsen är ett försök att ta reda på vad en grupp invandrarelever i årskurs nio på en ”invandrartät” skola i Göteborg har för yrkesplaner och vad de anser om sina möjligheter att uppnå sina mål. Nio stycken intervjuade elever gav sin syn på sina framtidsplaner. Dessa intervjuer utgör materialet för uppsatsen. Samtliga intervjuade elever är väldigt ambitiösa och siktar högt då de väljer olika yrken som: läkare, advokat, psykolog, journalist, pilot, flygvärdinna, tennisproffs eller professionell tennis tränare och animatör. Resultatet visar på att elevernas egen motivation påverkar deras yrkesval såväl som resultatet. De flesta av de intervjuade eleverna anser inte att betygen från grundskolan är det viktigaste när de ska söka till vidare gymnasieutbildning. Språkmedvetenhet hos de intervjuade eleverna är avgörande för deras resultat i skolan. Svenska och engelska är de språk som är de viktigaste för att uppnå sina mål. Alla de intervjuade eleverna uppnår bra resultat i skolan och har redan kommit in på de sökta programmen.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/613
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-1190-02.pdf (422.0Kb)
Date
2006
Author
Jugovic, Marija
Keywords
infödda svenska elever
tvåspråkigheten
modersmål
elever med utländsk bakgrund
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1190-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV