Show simple item record

dc.contributor.authorLind, Malin
dc.contributor.authorÖberg, Alice
dc.date.accessioned2019-08-01T14:37:54Z
dc.date.available2019-08-01T14:37:54Z
dc.date.issued2019-08-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61314
dc.description.abstractBakgrund: Sjuksköterskestudenter har verksamhetsförlagd utbildning ett flertal gånger under sin studieperiod, under denna utbildning har man en handledare som arbetar som sjuksköterska på avdelningen. Sjuksköterskor har ett ansvar att se helheten hos sina patienter samtidigt som de ska handleda en student. Inom barnsjukvård bedrivs familjecentrerad vård vilket gör att sjuksköterskan ansvarar för hela familjen, inte bara patienten. Ansvaret för student, familj och patient kan medföra olika upplevelser. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors upplevelser kring att handleda sjuksköterskestudenter inom barnsjukvård. Metod: För att kunna beskriva sjuksköterskans upplevelse gjordes en intervjustudie av fem sjuksköterskor på en barnsjukvårdsavdelning i Sverige. Intervjuerna analyserades med en induktiv kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet med fem huvudteman beskriver sjuksköterskornas upplevelser: Utmanande att handleda studenter, Studentens kunskap och vilja har betydelse för handledning, Sjuksköterskan använder sin kunskap och erfarenhet i handledning, Möjligheter att förbereda och reflektera över handledning och Familjecentrerad vård tar fokus från handledning. Slutsats: Det är roligt och lärorikt att handleda studenter men det är svårt att få studenterna delaktiga i vården på grund av det ansvar familjecentrerad vård innebär.sv
dc.subjecthandledaresv
dc.subjecthandledningsv
dc.subjectupplevelsesv
dc.subjectsjuksköterskasv
dc.subjectsjuksköterskestudentsv
dc.subjectintervjustudiesv
dc.subjectbarnsjukvårdsv
dc.titleSjuksköterskors upplevelser av att handleda sjuksköterskestudenter inom barnsjukvårdsv
dc.title.alternativeNurses’ experience of mentoring nursing students in pediatric caresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record