dc.contributor.author | Karlsson, Gustav | |
dc.date.accessioned | 2019-08-01T14:45:01Z | |
dc.date.available | 2019-08-01T14:45:01Z | |
dc.date.issued | 2019-08-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/61316 | |
dc.description | Digitaliserat exemplar | sv |
dc.description.abstract | Denna rapport är en del i utformandet av ett konstnärligt förhållningssätt till hantverk. Det är en presentation av hur en konstnärlig process kan se ut då den grundar sig i varmsmidets karaktäristiska egenskaper. Den beskriver hur materialets egenskaper utnyttjas genom intuitivt hantverksmässigt formande och driver ett konstnärligt arbete framåt. Det konstnärliga arbetet har gått ut på att undersöka och gestalta någonting som från början inte formulerats i ord. Detta sker genom en rundgång mellan handens formande, materialets förutsättningar, människans sinnen, hennes upplevelser, tolkning av dessa och tillbaka till händernas formande. Rapporten för en diskussion som grundar sig i påståenden formulerade i två förarbeten och de praktiska erfarenheter projektet gett. Diskussionen behandlar olika konstnärliga och estetiska kvalitéer och hur dessa genom material och teknik uppstått. Den beskriver både idébaserade och visuella värden. Det praktiska arbete diskussionen grundar sig i och det konstnärliga förhållningssättet som undersökts har resulterat i tre smidda former som alla får sitt uttryck genom smidesteknikers karaktäristiska påverkan av järn. De ramas in och avslutas av tunna färgglada trådramar. De tre formerna är en serie på temat människan där de avser gestalta olika delar i människans väsen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Steneby | sv |
dc.subject | Järnsmide | sv |
dc.title | Hantverk som konstart | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/HDK - School of Design and Crafts | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |