• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrering av hamnverksamhet i logistikkedjorna - Betydelsen av samverkan mellan aktörer i det intermodala transportsystemet

Abstract
Den svenska sjöfarten spelar en viktig roll för såväl Sveriges export, import som för nationella godsflöden. Transportpolitiska mål i Sverige har länge initierat ett behov av att minska godsflödena på väg, till fördel för intermodala lösningar som inkluderar sjöfart. Intermodaliteten i sig kräver involvering av flera transportslag och, i likhet med försörjningskedjor, är det flertalet aktörer som måste samverka för att få ett fungerande flöde. Förutom förutsättningar såsom kostnader och tekniska aspekter, har studier visat att väl fungerande relationer mellan organisationer är en hygienfaktor för att uppnå en gemensam effektivitet. Den teoretiska grunden i arbetet är forskning kring interorganisatoriska samarbeten inom värdekedjor, samt forskning som behandlar samarbete på en mer generell nivå och ur dessa har begreppen samarbete, transparens och makt identifierats som övergripande teman. Studien syftar därmed till att undersöka en transportkedja med RoRo-frakt som relaterar till Göteborgs Hamn och vilken roll interorganisatoriska relationer i form av samarbete, transparens och makt har för att främja intermodalitet och effektivisera det gemensamma flödet av gods. Djupintervjuer genomförs med åtta respondenter i transportkedjan, vilka representerar hamn, hamnoperatör, rederi, tågoperatör och transportköpare. Studiens resultat visar vilka aktörernas närmaste samarbetspartners är och hur djupgående relationerna mellan dessa är, i kombination med deras inställning och preferenser kring hur samarbete ser ut. Resultatet visar även att informationsdelning är kritiskt på operativ nivå och att olika respondenter har olika syn på hur inflytandet i denna kontext ser ut. Slutsatserna fastställer att ingen av de aktörer som är inkluderade i studien, med undantag för Göteborgs Hamn, arbetar aktivt med att öka andelen intermodala transporter, på grund av att fokus snarare ligger på att tillfredställa kundens behov. Samarbete verkar vara en viktig aspekt för framgångsrika relationer bolag emellan, sett till integrering av verksamheterna och delning av vinst, risk och fördelar med samarbetet. Vidare är transparens en hygienfaktor på operativ nivå i form av informationsdelning och de aktörer som anses ha mest makt är antingen de som sitter på unika resurser, eller kunder som har möjlighet att styra flödet genom vad de efterfrågar. De hinder för samarbete som identifieras är låga marginaler i branschen, fokus på vinst samt eventuell skev maktfördelning med avsaknad av informationsdelning som följd.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/61343
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_61343_1.pdf (734.3Kb)
Date
2019-08-06
Author
Mannefred, Filip
Zetterberg, Frida
Series/Report no.
Logistik
18/19:14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse
All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV