Integrering av hamnverksamhet i logistikkedjorna - Betydelsen av samverkan mellan aktörer i det intermodala transportsystemet
Abstract
Den svenska sjöfarten spelar en viktig roll för såväl Sveriges export, import som för nationella
godsflöden. Transportpolitiska mål i Sverige har länge initierat ett behov av att minska
godsflödena på väg, till fördel för intermodala lösningar som inkluderar sjöfart.
Intermodaliteten i sig kräver involvering av flera transportslag och, i likhet med
försörjningskedjor, är det flertalet aktörer som måste samverka för att få ett fungerande flöde.
Förutom förutsättningar såsom kostnader och tekniska aspekter, har studier visat att väl
fungerande relationer mellan organisationer är en hygienfaktor för att uppnå en gemensam
effektivitet. Den teoretiska grunden i arbetet är forskning kring interorganisatoriska samarbeten
inom värdekedjor, samt forskning som behandlar samarbete på en mer generell nivå och ur
dessa har begreppen samarbete, transparens och makt identifierats som övergripande teman.
Studien syftar därmed till att undersöka en transportkedja med RoRo-frakt som relaterar till
Göteborgs Hamn och vilken roll interorganisatoriska relationer i form av samarbete,
transparens och makt har för att främja intermodalitet och effektivisera det gemensamma flödet
av gods.
Djupintervjuer genomförs med åtta respondenter i transportkedjan, vilka representerar hamn,
hamnoperatör, rederi, tågoperatör och transportköpare. Studiens resultat visar vilka aktörernas
närmaste samarbetspartners är och hur djupgående relationerna mellan dessa är, i kombination
med deras inställning och preferenser kring hur samarbete ser ut. Resultatet visar även att
informationsdelning är kritiskt på operativ nivå och att olika respondenter har olika syn på hur
inflytandet i denna kontext ser ut.
Slutsatserna fastställer att ingen av de aktörer som är inkluderade i studien, med undantag för
Göteborgs Hamn, arbetar aktivt med att öka andelen intermodala transporter, på grund av att
fokus snarare ligger på att tillfredställa kundens behov. Samarbete verkar vara en viktig aspekt
för framgångsrika relationer bolag emellan, sett till integrering av verksamheterna och delning
av vinst, risk och fördelar med samarbetet. Vidare är transparens en hygienfaktor på operativ
nivå i form av informationsdelning och de aktörer som anses ha mest makt är antingen de som
sitter på unika resurser, eller kunder som har möjlighet att styra flödet genom vad de efterfrågar.
De hinder för samarbete som identifieras är låga marginaler i branschen, fokus på vinst samt
eventuell skev maktfördelning med avsaknad av informationsdelning som följd.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2019-08-06Author
Mannefred, Filip
Zetterberg, Frida
Series/Report no.
Logistik
18/19:14
Language
swe