• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

NÅ NÄSTA NIVÅ MED GAMIFICATION En studie kring tillämpning och potentiella nyttoeffekter av gamification

Reach the next level with gamification A study on the implementation and potential positive effects of gamification

Sammanfattning
Spel har länge engagerat och motiverat användare och teknikutvecklingen har möjliggjort en utökning av dess användningsområden. Spelmekanismer används inte längre enbart i spel utan kan identifieras inom många olika områden exempelvis i mobila applikationer, på arbetsplatser och i utbildningssammanhang. I takt med den ökade användningen av spelmekanismer utanför spelsammanhang har begreppet gamification fått allt större uppmärksamhet i akademisk forskning. Intresset för att studera fenomenet är utbrett men många studier som undersöker gamification fokuserar på begreppets innebörd och dess teoretiska värdeskapande, snarare än hur gamification-produkter bör designas och tillämpas. Trots att verksamheter allt mer efterfrågar gamifierade produkter är det en övervägande majoritet av alla projekt som inte lyckas uppnå de önskade nyttoeffekterna. Studien syftar därför till att undersöka vilka nyttoeffekter gamification kan bidra till samt konkretisera avgörande faktorer för lyckad tillämpning. Då gamification bygger på spelmekanismer används Mechanics, Dynamics & Emotions (MDE) som teoretiskt ramverk för att analysera insamlade data och identifiera begrepp utifrån dess koppling till ramverket. Kvalitativa intervjuer genomfördes med totalt fyra personer som alla arbetar med gamification men inom olika områden. Resultatet visar att gamification kan bidra till ökad motivation och engagemang, möjlighet att ändra beteenden hos användare och öka försäljning. Att öka motivation och engagemang är två påtagligt framträdande nyttoeffekter men det har emellertid visat sig vara problematiskt att bygga en gamifierad-produkt enbart med dessa nyttoeffekter som mål. Resultatet indikerar även på en gemensam syn kring varför många gamification-projekt misslyckas, nämligen avsaknaden av användarperspektiv, bristande förståelse för målgruppen, ofullständigt förberedande arbete och osäkerhet kring produktens applicerbarhet.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Games have long engaged and motivated players and the development of technology has made it possible to expand its use areas. Game mechanisms are no longer used solely in games but can be identified in areas such as in mobile applications, workplaces and educational contexts. With the increased use of game mechanisms outside of game context, the concept of gamification has gained noticeable attention in academic research. The interest in studying the phenomenon is widespread, but many studies focus on the meaning of the concept and its theoretical value creation, rather than how gamification products should be designed and applied. Although businesses are increasingly demanding gamified products, a vast majority of projects fail to achieve the desired positive effects. This study therefore aims to investigate which positive effects gamification can contribute to and concretise crucial factors for successful implementation. To achieve the desired effects, the study describes important factors that should be considered when implementing a gamified product. Whilst gamification products are based on game mechanisms, Mechanics, Dynamics & Emotions (MDE) is used as a theoretical framework for analyzing collected data and for identifying concepts based on its connection to the framework. Qualitative interviews were conducted with a total of four individuals who all work with gamification but in different areas. The result shows that gamification can contribute to increased motivation and engagement, the opportunity to change the behavior of users and increase sales. Increasing motivation and engagement are two significant effects. It has been proved problematic, however, to build a gamified product solely with these effects as desired outcomes. The result also indicates a common view of why many gamification projects fail, namely the lack of user perspective, lack of understanding of the target group, incomplete research and uncertainty about the product's applicability.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/61348
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Thesis (666.6Kb)
Datum
2019-08-07
Författare
Berjaoui, Maria
Palmqvist, Marcus
Nyckelord
gamification
nyttoeffekter
spel
spelmekanismer
tillämpning
Serie/rapportnr.
2019:097
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV