• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belöningssystemets roll inom kommunala verksamheter -En fallstudie av två kommunala fastighetsbolag

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Chefer inom offentliga verksamheter har påverkats av NPM’s styrsätt, de vill effektivisera och använda målstyrning. Anställda har däremot inte påverkats av NPM i lika stor utsträckning, de är inte lika målstyrda utan de arbetar inom offentliga verksamheter på grund av deras värderingar. De vill att deras arbete skall vara meningsfullt och bidra till allmänhetens intresse. Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva vilka uppfattningar chefer och anställda har om olika typer av belöningssystem inom kommunalt ägda fastighetsbolag. Vi skall också förklara hur cheferna styr med hjälp av belöningssystem samt hur anställda värderar de olika typer av incitament som finns. Metod: Vi har genomfört två fallstudier, en med chefen och anställda på Higab, samt en med chefen och anställda på Poseidon. Sedan har det empiriska materialet analyserats utifrån vår teoretiska referensram om hur de två alternativa teorierna förklarar belöningssystemets roll. Resultat och slutsatser: De brister som finns i kommunikationen i kommunala fastighetsbolag är en av anledningarna till att gapet mellan ledningen och anställda skapas. Anställda får inte en förståelse för vilka svårigheter som cheferna har, och cheferna förstår inte vilka värderingar och behov de anställda har. Gapet gör att belöningssystemet idag tappar sin funktion i verksamheterna. Hade kommunikationen varit bättre mellan dessa två parter hade de kunnat använda sig av en mer målinriktat styrning. Om cheferna förstår vad de anställda värderar när de utformar belöningssystem, kan de i sin tur få en mer effektiv verksamhet genom att tydligare koppla prestation med belöningarna. Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit intressant att göra en utökad studie, det vill säga undersöka hur det ser ut på fler kommunala fastighetsbolag, för att kunna dra fler slutsatser. Det hade även varit intressant att undersöka privata fastighetsbolag för att kunna göra en jämförelse och se hur de använder sig av belöningssystem.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/61373
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Datum
2019-08-08
Författare
Nilsson, Emelia
Rydholm, Lisa
Nyckelord
New Public Management, NPM, offentlig sektor, privat sektor, belöningssystem, målstyrning, monetära och icke-monetära belöningar
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
18-19-48
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV