dc.contributor.author | Nilsson, Emelia | |
dc.contributor.author | Rydholm, Lisa | |
dc.date.accessioned | 2019-08-08T07:33:06Z | |
dc.date.available | 2019-08-08T07:33:06Z | |
dc.date.issued | 2019-08-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/61373 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Chefer inom offentliga verksamheter har påverkats av NPM’s
styrsätt, de vill effektivisera och använda målstyrning. Anställda har däremot inte påverkats
av NPM i lika stor utsträckning, de är inte lika målstyrda utan de arbetar inom offentliga
verksamheter på grund av deras värderingar. De vill att deras arbete skall vara meningsfullt
och bidra till allmänhetens intresse.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva vilka uppfattningar chefer och anställda har
om olika typer av belöningssystem inom kommunalt ägda fastighetsbolag. Vi skall också
förklara hur cheferna styr med hjälp av belöningssystem samt hur anställda värderar de olika
typer av incitament som finns.
Metod: Vi har genomfört två fallstudier, en med chefen och anställda på Higab, samt en med
chefen och anställda på Poseidon. Sedan har det empiriska materialet analyserats utifrån vår
teoretiska referensram om hur de två alternativa teorierna förklarar belöningssystemets roll.
Resultat och slutsatser: De brister som finns i kommunikationen i kommunala
fastighetsbolag är en av anledningarna till att gapet mellan ledningen och anställda skapas.
Anställda får inte en förståelse för vilka svårigheter som cheferna har, och cheferna förstår
inte vilka värderingar och behov de anställda har. Gapet gör att belöningssystemet idag tappar
sin funktion i verksamheterna. Hade kommunikationen varit bättre mellan dessa två parter
hade de kunnat använda sig av en mer målinriktat styrning. Om cheferna förstår vad de
anställda värderar när de utformar belöningssystem, kan de i sin tur få en mer effektiv
verksamhet genom att tydligare koppla prestation med belöningarna.
Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit intressant att göra en utökad studie, det vill
säga undersöka hur det ser ut på fler kommunala fastighetsbolag, för att kunna dra fler
slutsatser. Det hade även varit intressant att undersöka privata fastighetsbolag för att kunna
göra en jämförelse och se hur de använder sig av belöningssystem. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 18-19-48 | sv |
dc.subject | New Public Management, NPM, offentlig sektor, privat sektor, belöningssystem, målstyrning, monetära och icke-monetära belöningar | sv |
dc.title | Belöningssystemets roll inom kommunala verksamheter -En fallstudie av två kommunala fastighetsbolag | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |