Visa enkel post

dc.contributor.authorNilsson, Emelia
dc.contributor.authorRydholm, Lisa
dc.date.accessioned2019-08-08T07:33:06Z
dc.date.available2019-08-08T07:33:06Z
dc.date.issued2019-08-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61373
dc.description.abstractBakgrund och problem: Chefer inom offentliga verksamheter har påverkats av NPM’s styrsätt, de vill effektivisera och använda målstyrning. Anställda har däremot inte påverkats av NPM i lika stor utsträckning, de är inte lika målstyrda utan de arbetar inom offentliga verksamheter på grund av deras värderingar. De vill att deras arbete skall vara meningsfullt och bidra till allmänhetens intresse. Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva vilka uppfattningar chefer och anställda har om olika typer av belöningssystem inom kommunalt ägda fastighetsbolag. Vi skall också förklara hur cheferna styr med hjälp av belöningssystem samt hur anställda värderar de olika typer av incitament som finns. Metod: Vi har genomfört två fallstudier, en med chefen och anställda på Higab, samt en med chefen och anställda på Poseidon. Sedan har det empiriska materialet analyserats utifrån vår teoretiska referensram om hur de två alternativa teorierna förklarar belöningssystemets roll. Resultat och slutsatser: De brister som finns i kommunikationen i kommunala fastighetsbolag är en av anledningarna till att gapet mellan ledningen och anställda skapas. Anställda får inte en förståelse för vilka svårigheter som cheferna har, och cheferna förstår inte vilka värderingar och behov de anställda har. Gapet gör att belöningssystemet idag tappar sin funktion i verksamheterna. Hade kommunikationen varit bättre mellan dessa två parter hade de kunnat använda sig av en mer målinriktat styrning. Om cheferna förstår vad de anställda värderar när de utformar belöningssystem, kan de i sin tur få en mer effektiv verksamhet genom att tydligare koppla prestation med belöningarna. Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit intressant att göra en utökad studie, det vill säga undersöka hur det ser ut på fler kommunala fastighetsbolag, för att kunna dra fler slutsatser. Det hade även varit intressant att undersöka privata fastighetsbolag för att kunna göra en jämförelse och se hur de använder sig av belöningssystem.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries18-19-48sv
dc.subjectNew Public Management, NPM, offentlig sektor, privat sektor, belöningssystem, målstyrning, monetära och icke-monetära belöningarsv
dc.titleBelöningssystemets roll inom kommunala verksamheter -En fallstudie av två kommunala fastighetsbolagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

FilerStorlekFormatGranska

There are no files associated with this item.

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post