• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förhållningssätt vid läs- och skrivinlärning. En litteraturstudie med läsdebatten som utgångspunkt.

Abstract
Abstrakt Marie Holmberg och Nettan Odelhage: Förhållningssätt vid läs- och skrivinlärning. En litteraturstudie med läsdebatten som utgångspunkt. Göteborgs universitet: Examensarbete inom LAU 350, 10 p. 2006 Nyckelord: Helordsinriktat förhållningssätt, avkodningsinriktat förhållningssätt, läs- och skrivinlärning, läsdebatt, läsinlärningsmetoder. Det här arbetet behandlar de olika förhållningssätten inom läs- och skrivinlärning. Syftet med denna undersökning är dels att bredda vår egen kunskap om det helordsinriktade respektive det avkodningsinriktade förhållningssättet vid läs- och skrivinlärning, samt att belysa för– och nackdelar med dessa utifrån tidigare forskning. Arbetet är en litteraturstudie avgränsad till svenska förhållanden. De slutsatser vi har kunnat dra av vårt arbete är att båda förhållningssätten har sina för- och nackdelar. Trots att det i båda lägren finns förespråkare som menar att man inte kan kombinera de båda förhållningssätten, tror vi ändå att det är det bästa. Med tanke på den kontrovers som pågått genom åren har ett betydligt mer öppet klimat bildats för en blandning av de båda förhållningssätten, även om personer som förespråkar det helordsinriktade förhållningssättet verkar vara mer öppna för ett sådant arbete. Barn är olika och lär sig på olika sätt och det som passar ett barn kanske inte fungerar för ett annat. Av den anledningen kan en kombination av de båda förhållningssätten vara en stor fördel.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/614
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-1190-03.pdf (466.2Kb)
Date
2006
Author
Holmberg, Marie
Odelhage, Nettan
Keywords
läsinlärningsmetoder
läs- och skrivinlärning
Helordsinriktat förhållningssätt
avkodningsinriktat förhållningssätt
läsdebatt
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1190-03
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV